Bælgfrugter skal i fremtiden fylde mere og mere af danskernes kost, og den kamp kaster flere aktører sig nu ind i.
Fonden for Plantebaserede Fødevarer har doneret 3,6 mio. kr. til kampagnen ”Gør det let at spise bælgfrugter”, hvor Forbrugerrådet Tænk sammen med Meny, Salling Group, Coop, Nemlig.com og Rema 1000 vil sætte fokus på børnefamilier og inspirere danskerne til at lave flere måltider med bælgfrugter.
Initiativet glæder i Dagrofa-kæden Meny, som melder om en vækst i salget på 10-12 pct. i år.
“I Meny tager vi ansvar for – sammen med producenterne – at vise danskerne vejen til en mere bæredygtig kost. Det gør vi blandt andet ved at ’overinvestere’ i de plantebaserede varer. Vi har fx mere end dobbelt så mange af disse varer på hylderne i forhold til, hvad salget berettiger til. Fordi vi gerne vil investere i at gå forrest,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny, i en pressemeddelelse
Han uddyber, at Meny i en af sine butikker har testet salg af bælgfrugter i løs vægt, som skal gøre indkøbet mere overskueligt og give muligheden for at købe ind efter behov
”På denne måde kan de købe en mindre mængde og prøve det af. Inden længe er dette tiltag udvidet, så kunderne kan købe bælgfrugter i løs vægt i 10-11 butikker i hovedstadsområdet. Og vi håber selvfølgelig, at det kommer endnu længere ud i den kommende tid,” siger Jesper Bjerring.
Fonden for Plantebaserede Fødevarer uddeler i alt knap 60 mio. kr. til forskellige projekter.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie DetailWatch.)
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Stigende import af polsk kylling til Danmark presser kyllingeselskabet Danpo, som holder igen med udfasningen af hurtigvoksende kylling, selvom forbrugerne er på vej tilbage, fortæller adm. direktør.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.