Styrket innovationssamarbejde med leverandørerne står højt på ønskesedlen i 7-Eleven Danmark, der så sent som i sidste uge lancerede et samarbejde med Carlsbergs husbryggeri, Jacobsen, og Frankly Juice om en øl brygget på pulp fra selskabets juiceproduktion.
Den slags samarbejder skal der, står det til 7-Eleven Danmark, være flere af i fremtiden. Særligt på bæredygtighedsfronten vil man de kommende år se flere leverandørsamarbejder, fortæller selskabets kommercielle direktør, Maria Gervig, der i en pressemeddelelse udtaler:
”Det er første gang, at vi laver et sådant udviklingssamarbejde med en så stor leverandør som Carlsberg; men det bliver bestemt ikke sidste. Det er nemlig sammen med de største leverandører, at vi virkelig kan få både ’reach’ og ’impact’ på bæredygtighedsindsatserne. Kort sagt gøre en endnu større forskel,” siger Maria Gervig og fortsætter:
”I 7-Eleven vil vi være et arnested for innovative samarbejder, når det gælder mere bæredygtige produkter. Vi har allerede gjort os mange erfaringer med at involvere små startups i udviklingen af produkter til vores butikker. Det vil vi nu overføre til de større aktører for at få større volumen på indsatserne. Og vi vil meget gerne tage arbejdshandskerne på og være med til at co-konstruere de næste mere bæredygtige produkter til vores butikker.”
7-Eleven Danmarks samarbejde med Carlsberg om den nye øl produceret på restprodukter fra juicepresningen i Frankly Juice er langt fra det første med et bæredygtighedsfokus for conveniencekæden. Den har før lanceret produkter produceret med udgangspunktet at minimere madspil, eksempelvis ved at udnytte restprodukter i produktionen eller gennem udviklingen af mere bæredygtig emballage.