Coop lancerer "verdens nok første" økologimåler

Dagligvarekoncernens kunder kan via Coop-app’en fremover holde øje med, hvor stor en andel af deres indkøb der udgøres af økologi, når de handler. 
Coops kunder kan allerede holde øje med deres klimaaftryk, når de handler. | Foto: Pr/coop
Coops kunder kan allerede holde øje med deres klimaaftryk, når de handler. | Foto: Pr/coop

Stigende priser har sat sit præg på økologisalget, der de seneste to år har tabt terræn. Men den udvikling skal vendes - i hvert fald, hvis det står til Coop. 

Dagligvarekoncernen lancerer derfor nu det, koncernen kalder for ”verdens nok første tracker”, der kan give kunderne indblik i, hvor stor en del af deres indkøb, der udgøres af økologi.

Målet er at økomåleren sammenlagt med prisfald på økologiske varer, skal give økologien medvind, udtaler Coops topchef Kræn Østergaard Nielsen i en pressemeddelelse:

”Coop var den første til at introducere økologien bredt for 30 år siden. I dag har vores supermarkeder den højeste andel af økologiske varer på hylderne - og vores kunder kvitterer ved at være dem, der oftest køber økologi. Nu får de mulighed for at dykke ned i deres egne øko-data og se, hvor de evt. kan skrue op.”

Han peger på, at effekten kan blive bredere.

”Kombineret med de lavere priser i vores butikker vil det give økologien et boost, til gavn for bl.a. biodiversiteten og dyrevelfærden, og det gør mig oprigtigt glad,” fortsætter Kræn Østergaard Nielsen. 

Helt konkret kan Coops kunder via Coop-app’en holde øje med, hvor meget økologi de køber - samlet og fordelt på kategorier - ligesom kunderne også kan sammenligne deres økoindkøb med Coops øvrige medlemmers.

Gode erfaringer fra tracking af klimaaftryk

Coop har store forventninger til den nye funktion i app’en - forventninger, der blandt andet bunder i de gode erfaringer, man har haft med en lignende funktion, der giver kunderne indblik i deres klimaaftryk. 

Siden 2020 har Coops kunder via app’en kunnet følge med i, hvor stort et klimaaftryk deres indkøb efterlader. Og ifølge Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, viser erfaringerne, at kunderne, der gør brug af funktionen, rent faktisk har et lavere klimaaftryk per vare end kunder, der ikke bruger funktionen. 

”Vores erfaring er, at kunderne gerne vil have oplysninger om deres indkøb, og at flere på baggrund af tallene handler mere bæredygtigt. Og så er det blevet ret almindeligt for mange at tracke på, hvor meget de træner og sover osv. Nu bliver det også muligt at holde øje med, hvor økologisk du lever,” udtaler Thomas Roland i meddelelsen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter