Coop: Forbrugerne har også ansvar for madspild

I et debatindlæg i Altinget argumenterer Coops CSR-chef, Thomas Roland for, at også forbrugere har et stort ansvar for at reducere madspild.
”Vi burde ændre helt fundamentalt ved madkulturen," mener Thomas Roland, CSR-chef i Coop, blandt andet. | Foto: Pr/salling Group
”Vi burde ændre helt fundamentalt ved madkulturen," mener Thomas Roland, CSR-chef i Coop, blandt andet. | Foto: Pr/salling Group

2022 var et frygteligt år for madspild, hvor detailhandlen havde svært ved at forudse efterspørgslen midt i forandrede indkøbsvaner og priser. Men det er ikke kun supermarkedernes indkøbere og prissætnings skyld, mener Coops CSR-chef, Thomas Roland, der peger på forbrugerne:

”Vi burde ændre helt fundamentalt ved madkulturen, så vi opnår kompetencer til at lave mad med langt færre råvarer og til at bruge dem op. Og det skal vi lære fra barnsben i stedet for at vente en livstid på, at færdighederne indfinder sig.”

Det siger Thomas Roland i et debatindlæg på onlinemediet Altingets fødevareportal, hvor man også kan blive klogere på de tiltag, supermarkeder generelt gør for at forudse efterspørgslen på specifikke varer og undgå madspild med andre værktøjer som udsalg og position i de enkelte butikker.

I Frankrig har politikerne taget et tungere værktøj i brug end i Danmark. Her kan supermarkeder straffes økonomisk for at smide mad ud, hvilket ifølge en undersøgelse fra Syddansk Universitet har skabt en underskov af organisationer, der forsøger at dele maden ud men uden det store held. Det viser, at kampen mod madspil der kompleks, mener Thomas Roland.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter