Når den statsejede svenske butikskæde Systembolaget, der har monopol på detailsalg af spiritus, vin, øl og andre alkoholiske drikke på over 3,5 pct. alkohol, fra 1. september hæver priserne, bliver det en mindre prisstigning end forventet, skriver norske E24.
Priserne på vin stiger med 1,5 pct., spiritus stiger med 1,2 pct., cider med 0,8 pct. og øl med 0,4 pct., meddeler Systembolaget ifølge mediet.
Sortimentsansvarlig Ulf Sjödin siger, at prisstigningerne fra leverandørerne er lavere, end han på forhånd havde forventet, og at det er udslagsgivende.
”Visse varer stiger mere i pris, mens prisen på visse varer falder,” siger han.
Systembolaget giver sine leverandører mulighed for at justere produktpriserne til det almindelige faste sortiment to gange om året; i marts og i september. Til sammenligning med denne gang steg priserne i gennemsnit med 3 pct. i marts.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, DetailWatch.)