Føtex og Bilka sænker priserne på 300 varer

Torsdag har Salling Group sænket priserne på plejeprodukter som tandpasta, shampoo og barberblade, skriver B.T. ”Vi betaler for det af egen lomme,” siger Føtex-direktør.
Bilka har i dag 18 varehuse i Danmark, mens Føtex har omkring 100. | Foto: Linda Johansen
Bilka har i dag 18 varehuse i Danmark, mens Føtex har omkring 100. | Foto: Linda Johansen

Dagligvarekæderne Føtex og Bilka har torsdag sænket priserne på 300 produkter med et gennemsnitligt prisfald på godt 22 pct. skriver B.T.

Produkterne omfatter blandt andet tandpasta, shampoo og barberblade.

Ifølge Føtex-direktør Morten Møberg er det ikke, fordi priserne er faldet hos leverandørerne, men en investering i at få gang i salget.

”Vi betaler for det af egen lomme, men jeg håber da, at lavere normalpriser vil betyde, at vi kan sælge et større volumen af de her varer, og på den måde også gå tilbage til vores leverandører og forhandle nogle endnu bedre priser til vores kunder,” siger Morten Møberg til BT.

Føtex-direktøren tilføjer ifølge mediet, at Salling Group er på vej med flere prisnedsættelser efter sommerferien, men han vil ikke uddybe det nærmere.

”Total adfærdsændring”

Føtex indførte i maj prisprogrammet ”Discountpris” på 500 varer for at vinde de kunder tilbage, som har vendt supermarkederne ryggen og i stedet kigget mod discountkæderne på grund af inflationen. 

”Vi kan se, at de, der handler meget i Føtex, nu også handler rigtig meget i discount. Det er en total adfærdsændring. Det er ret voldsomt,” sagde Karin Helene Sommer, marketingschef i Føtex, til DetailWatch i den forbindelse. 

Hun uddybede, at hun ikke forventede, at tendensen ville vende og at det derfor var nødvendigt for Føtex at gå prisstrategien grundigt igennem.

”Hvis vi ikke kigger ind i vores priser, og hvad det er for nogle value propositions, vi giver vores kunder, så kommer vi bagud af dansen. Det kan vi ikke holde til.”

Flere har sænket priserne

Salling Group er langt fra de eneste, der sænker priserne eller har planer om det. For et par uger siden viste tal fra Danmarks Statistik, at 45 pct. af dagligvarebutikkerne forventer prisfald den kommende tid.

Også i udlandet annoncerer dagligvarekæder prisfald på stribe. Tendensen med at annoncere prisfald sker, efter dagligvarekæderne i både ind- og udland har været under beskyldning for at udnytte det seneste års eksploderende inflation til at hæve priserne yderligere og tjene penge på situationen.

Indtil videre har der dog ikke været nogen indikationer på dette.

(Denne artikel er leveret af FødevareWatch’ søstermedie DetailWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter