Dagligvarehandlen i fælles opråb: Savner afklaring om emballagekrav

Danske virksomheder skal per 1. januar 2025 leve op til skrappere emballagekrav som følge af nye regler om producentansvar. I dagligvarehandlen savner man dog afklaring, skriver aktører i et indlæg.
Kræn Østergaard Nielsen, adm. direktør i Coop, er blandt medunderskriverne af debatindlægget. | Foto: Kim Frost
Kræn Østergaard Nielsen, adm. direktør i Coop, er blandt medunderskriverne af debatindlægget. | Foto: Kim Frost

Der skal fart på udarbejdelsen af de grønne emballagekrav, så virksomheder ved, hvilke krav de skal leve op til, når der fra 1. januar 2025 indføres producentansvar på emballage i Danmark.

Sådan lyder det i et fælles debatindlæg i Finans fra Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, Kræn Østergaard Nielsen, adm. direktør i Coop, Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group og Jannick Nytoft, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd.

Budskabet fra dagligvareaktørerne er, at man savner afklaring om reglerne for design af grøn emballage, hvilket lige nu holder virksomhederne ufrivilligt i en venteposition - foreløbigt frem til andet halvår af 2024, hvor de konkrete miljøkrav står til at ligge klar. 

”Men med den nuværende tidsplan får virksomhederne altså cirka et halvt år til både at designe nye emballager, omstille deres ordrer, få styr på indsamling af data og rapportering og derudover få tømt ud i deres nuværende beholdning af emballager, så vi undgår unødigt spild,” skriver aktørerne i indlægget, hvor man samtidig slår fast, at et halvt år ikke er tilstrækkeligt med tid til at få styr på tingene. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også