Det kan blive en dyr omgang for Lidl, når supermarkedskæden senest i 2028 fjerner al tobak fra hylderne.
Det mener Helene Regnell, der er tidligere CSR-chef i Salling Group og i dag arbejder med bæredygtig forretningsudvikling som partner i konsulenthuset Lead Sustainability, skriver Børsen.
“Det handler ikke så meget om indtjeningen på cigaretter, for dem tjener man ikke så meget på. Men cigaretterne er med til at trække folk ind i butikken, og de køber også andre varer. Så det handler mere om den indkøbskurv, der følger med,” siger Helene Regnell til avisen.
Hun peger på, at det er ”modigt”, at Lidl vil fjerne cigaretterne, men at det samtidig også er en investering i kædens brand, da tiltaget giver Lidl positiv opmærksomhed.
Coop og Salling Group har meldt ud, at de umiddelbart ikke har planer om gå samme vej som Lidl, mens Rema 1000 fortæller, at kæden følger initiativet med interesse.
Hos Dagrofa, der står bag Meny, Min Købmand, Spar og Let-køb, er der heller ikke planer om at fjerne tobakken.
”Langt størstedelen af vores butikker er drevet af selvstændige købmænd, hvor det er op til den enkelte købmand at vælge, hvilke varer de har på hylderne,” skriver Morten Vestberg, kommunikationsdirektør i Dagrofa, i en mail til Dagligvarehandlen.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, DetailWatch.)