Europæiske forbrugere er langt mindre villige til at punge ekstra ud for forbrugervarer, der det seneste år er steget voldsomt i pris, er der knapt så stor modvillighed at spore blandt de amerikanske.
Det skriver Financial Times på baggrund af analytikere, økonomer og industrien - herunder Unilever - der beretter om en europæisk salgsvolumen, der i forrige kvartal var svagere end på det amerikanske marked.
Avisen skriver videre, at det særligt er mindre husholdningsbudgetter blandt europæerne, der for selskaberne har gjort det svært at overbevise forbrugerne om at betale ekstra for varerne - noget, der altså har kostet på volumen.
”Vi ser en større priselasticitet i Europa,” udtaler blandt andet Graeme Pitkethly, finansdirektør i Unilever, over for avisen.
Prisstigninger har for mange selskaber været en nødvendighed det seneste år, hvor produktionsomkostningerne som følge af blandt andet råvareprisstigninger og energipriser på himmelflugt, har banket selskabernes omkostninger i vejret.
Særligt i Europa har prisstigningerne været store.