Salling-topchefer: Tilfredshed trods uforudsigelighed

Koncernen har ”historiske markedsandele,” men tjener færre penge i et presset detailmarked. ”Vi føler, at vi står stærkt til at fortsætte væksten i 2023,” lyder det fra afgående og kommende direktør.
Foto: Pr/salling Group
Foto: Pr/salling Group

”Tilfredsstillende.” 

”Uforudsigeligt.” 

Sådan lyder det fra de to øverste på chefgangen i Salling Group, Per Bank og Anders Hagh, da redaktionen beder den afgående og den kommende topchef i detailkoncernen om at beskrive det det år, de regnskabsmæssigt netop har sat punktum for, med et ord.

Per Bank, som er adm. direktør i Salling Group frem til efter sommerferien, er ham, der bruger ordet ”tilfredsstillende.” Det gør han, på trods af at omsætningen ligger meget tæt på samme niveau som i 2021. Nærmere specifikt er den steget fra 66,2 mia. kr. til 66,5 mia. kr. I realiteten er toppen dog vokset med 5 pct., hvilket skyldes koncernens overtagelse af en række Tesco-butikker i Polen, som regnskabsmæssigt er en del af omsætningen.

Anders Hagh, nuværende finansdirektør i koncernen og inden for en overskuelig fremtid øverstkommanderende, kalder 2022 for ”uforudsigeligt.” Det kan især aflæses på bundlinjen, som er halveret fra 1,9 mia. kr. i 2021 til 972 mio. kr. i 2022.

I tilfredsheden ligger det, at koncernen på trods af uforudsigeligheden kommer ud med overskud i modsætning til f.eks. Coop, som for nyligt udsendte koncernens største underskud i over ti år. Men også Salling Group har haft det svært.

”Det skyldes jo en hel række ting med øgede energiomkostning og væsentligt øgede priser fra leverandørerne, som vi har beholdt selv og ikke givet videre til kunderne. Og derfor har vi tager vi et slag på vores indtjening,” lyder det fra adm. direktør, Per Bank.

Derudover har koncernen hævet deres private label-salg med 23 pct., hvilket betyder øget omsætning, men en markant mindre bundlinje, da avancen på forretningens egne mærker er markant mindre end på mærkevarer.

”Og så er der jo sket det, som selvfølgelig er uundgåeligt, at når kunderne køber en Bastogne-kiks, som plejer at koste 24 kr., men som nu koster 12 kr., fordi det er vores eget mærke, så kan vi jo mærke det på indtjeningen,” lyder det fra Per Bank.

Dertil kommer Salling Groups stort anlagte prisloft på omkring 300 basisvarer, hvilket ifølge topcheferne også har sat sit præg på indtjeningen.

”Blandt andet har vi haft en mælkevariant i vores eget mærke på skummetmælk, som alene har kostet os flere millioner kroner bare for den ene variant,” siger Per Bank.

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Investeringsniveauet er det samme

En yderligere dimension, som har præget bundlinjen, er, at Salling Group har opretholdt investeringsniveauet, fra før krisen for alvor ramte for et års tid siden, fortæller Anders Hagh.

”I stedet for at trække i håndbremsen opretholder vi 2 mia. kr. i samlede investeringer på trods af, at vi så, at indtjeningen begyndte at falde sidste år,” lyder det fra finansdirektøren.

Han uddyber, at Basalt-kæden ikke har været en stor investering med sine nuværende ti butikker, men at investeringerne mere handler om at ”give kunderne god indretning og dermed gode indkøbsoplevelser” på tværs af kæderne.

Investeringsniveauet mener de begge er et udtryk for, at Sallling Group er fondsejet og dermed kan tænke længere frem og ikke er afhængig af at hæve indtjeningen for hvert år.

”Vi kunne sagtens have lagt flere prisstigninger over til vores kunder, men det gør vi ikke, fordi vi som fondsejet virksomhed tænker mere langsigtet end kortsigtet,” lyder det fra Anders Hagh.

”Historisk høje” markedsandele

Uden at ville sætte tal på er begge direktører også glade for at konstatere, at koncernen over en bred kam vinder markedsandele.

”Vi ligger markant højere, end vi nogensinde har gjort,” siger Per Bank.

Anders Hagh uddyber:

”Det er jo ikke nogen hemmelighed, at kunderne har tilvalgt discount, og det går selvfølgelig ud over den samlede omsætning i supermarkedssektoren. Derfor er vi jo glade for, at vi vinder markedsandele på supermarkederne, og indtjeningen stadigvæk er fornuftig både fra Bilka og fra Føtex,” siger Anders Hagh.

Ifølge direktørerne er der ”store nyheder” på vej fra både Føtex og Bilka, som bliver meldt ud indenfor en overskuelig fremtid.

”Vi ser bestemt en fremtid for supermarkederne. Det er jo ikke sådan, at det danske detailmarked bliver 100 pct. discount,” lyder det fra Anders Hagh.

Basalt-butikkerne, som Salling Group lancerede i efteråret 2022, og som på nuværende tidspunkt udgør en kæde på ti butikker, klarer sig ifølge direktørerne sig også godt, men det er heller ikke noget, de sætter tal på. 

Koncernen har dog allerede har truffet beslutning om og eksekveret tilbagelægning til Netto-butikker for nogle af Basalt-butikkerne. Men der er i skrivende stund også fire nye Basalt-butikker på vej - den første i Fredericia allerede i næste uge.

Fortsætter den nuværende strategi

Indeværende år byder på store forandringer for Salling Group, som efter 12 år skifter adm. direktør. Derudover er planen at fastholde de nuværende takter og strategier. 

”Vi forventer, at 2023 kommer til at levere fremgang på top og bund. Vi forventer faktisk en relativt markant fremgang på toplinjen, og vi forventer også, at indtjeningen stiger,” lyder det fra Per Bank, som dermed har fremlagt sit sidste årsregnskab for den danske koncern.

Tidligere kollega: Per Bank er en mand med ”iskold beslutningskraft”

Han suppleres af den kommende styrmand på broen:

”Man skal selvfølgelig passe på med at være alt for optimistisk, men vi ser faktisk, at vi kravler op fra det resultat, vi leverede i 2022, og forventer at lave en pæn fremgang, og så opretholder vi også vores investeringsniveau på godt 2 mia. kr. Så vi er faktisk ret optimistiske og føler, at vi har nogle spændende ting i pipelinen,” lyder det fra Anders Hagh.

”Vi føler, at vi kommer styrket ud af den her uforudsigelige periode. Vi tror på, at vi med vores markedsandele, og hvordan kunderne har taget imod de tiltag, vi har lanceret, og med den strategi, vi har lagt, så føler vi, at vi består ret stærkt til at fortsætte væksten i 2023,” siger Anders Hagh afsluttende.

Salling Group har i skrivende stund 520 Netto butikker, ti Basalt, 19 Bilka og 109 Føtex og Føtex Food-forretninger. Dertil kommer to stormagasiner, 29 BR-butikker, 14 Starbucks og 16 Carl’s Jr. I Tyskland og Polen har kæden henholdsvis 342 og 663 butikker.

Koncernen beskæftigede ved regnskabsårets afslutning 59.696 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også