Dagrofa øger salget af økologiske varer

Salget af økologiske varer i supermarkedskoncernen stiger med 7 procent i forhold til 2021. Det skal ses i lyset af, at det totale økologisalg detailhandlen faldt med knap ti procent sidste år.
På landsplan falder salget af økologiske varer, det gælder dog ikke i Dagrofa. | Foto: Bo Svane
På landsplan falder salget af økologiske varer, det gælder dog ikke i Dagrofa. | Foto: Bo Svane

Presset på de danske husholdninger har det seneste år fået de danske forbrugere til at fravælge økologiske fødevarer. 

Billedet er dog ikke det samme i Dagrofa, hvor salget af økologiske fødevarer tværtimod er steget. Det skriver Dagrofa i en pressemeddelelse.

Det stigende salg er i høj grad båret af koncernens eget varemærke, Grøn Balance, hvor samtlige fødevarer er økologimærket.

”Vi har i de seneste år arbejdet med at forbedre og synliggøre Grøn Balance-mærket, og det har kunderne også kvitteret for. I dag ligger Grøn Balances omsætningsindeks 2,2 pct. højere end for et år siden. Forbrugerne oplever, at de får et rigtig godt økologisk og miljøbevidst produkt med efterspurgte værdier til en konkurrencedygtig pris, og så køber de det selvfølgelig igen. I det hele taget oplever vi en stor forbrugertillid til Grøn Balance,” siger Steffen Winther, private label-chef i Dagrofa.

De seneste år stigende fødevarepriser har betydet, at detailkæderne i stigende grad har satset på egne mærker, således også i Dagrofas supermarkedskæde Meny. I en undersøgelse foretaget af Userneeds for Dagrofa svarer 44 pct. af de adspurgte danskere, at økologi var ”vigtige” eller ”meget vigtige” egenskaber for dem, når de handlede dagligvarer. 

”Vi har høje ambitioner for Grøn Balance, som jo har et særligt ansvar at leve op til som vores eget mærke. Plastemballagen i Grøn Balance plejeserie er nu af 100 pct. genanvendt plast, mens vi er oppe på 30 pct. genanvendt emballage for hele Grøn Balance. Som en del af CSR-strategien vil vi med bl.a. Grøn Balance bidrage til mere økologi, sundhed og reducere anvendelsen af plastik,” fortæller Henrik Johannsen, CSR-chef i Dagrofa. 

Grøn Balance-mærket dækker over en lang række produkter med fokus på økologi og miljøbevidsthed. I fødevarekategorien er alle Grøn Balance-produkterne økologisk mærket og i non-food kategorien findes Grøn Balances miljøserie, som er alt fra vask og rengøringsprodukter, bleer og personlig pleje. Grøn Balance-miljøserien er uden uønsket kemi, certificeret med miljømærket Svanen samt anbefalet af Asthma Allergy Nordic.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter