Leverandørerne sænker priserne, så hurtigt som det med - for nogen - fortsat høje omkostninger til eksempelvis råvarer, ustabilitet og dyrere overenskomster kan lade sig gøre.
Det er ifølge Dagligvarehandlen budskabet fra Niels Jensen, adm. direktør i brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne, der opfordrer til modernisering af samhandelsmodellen, således priserne flere gange om året og med kort varsel fremadrettet kan forhandles.
”Både leverandører og detailhandel bliver nødt til at se på en anden samhandelsmodel. Vi skal være langt mere agile. Det kan ikke hjælpe, at vi ser på prisdannelsen på samme måde, som vi har gjort i årtier. Vi bliver nødt til at være langt mere kortsigtede og dynamiske i den måde, vi reagerer på, både når priserne går op, og når de går ned,” siger Niels Jensen til mediet.
Han understreger samtidig, at de leverandører, der er i stand til det, allerede nu sænker deres priser, og at der ikke er en modvillighed mod prisfald blandt leverandørerne, da det også er i deres interesse, da dette vil føre til en stigning i salget af mærkevarer.