Norgesgruppen tabte markedsandele i 2022

Det er første gang i 20 år, at det sker. Rema 1000 og Reitan blev til gengæld årets helt store vinder. 
Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix.
Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix.

Norges absolut største dagligvareaktør, Norgesgruppen, måtte i 2022 se sine markedsandele svinde ind for første gang i 20 år. 

Det skriver mediet E24 på baggrund af en netop offentliggjort opgørelse fra analyseinstituttet NielsenIQ. 

Således endte Norgesgruppen, der står bag Kiwi, Meny, Spar og Joker i Norge, med en markedsandel på samlet 43,5 pct. i 2022, hvilket svarer til en nedgang på 0,5 procentpoint i forhold til året før. 

”Tilbagegangen på 0,5 procentpoint for Norgesgruppen totalt set er en god indikation på, at konkurrencen i branchen er hård og langt mere dynamisk, end hvad enkelte forsøger at fremstille den som,” udtaler kommunikationschef i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, ifølge avisen i en pressemeddelelse. 

Coops markedandele i Norge faldt med 0,1 procentpoint til en samlet markedsandel på 29,6 pct., mens Reitan-familiens Rema 1000 øgede markedandelene med 0,6 procentpoint til samlet 23,5 pct. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også