Norgesgruppen tabte markedsandele i 2022
Norges absolut største dagligvareaktør, Norgesgruppen, måtte i 2022 se sine markedsandele svinde ind for første gang i 20 år.
Det skriver mediet E24 på baggrund af en netop offentliggjort opgørelse fra analyseinstituttet NielsenIQ.
Således endte Norgesgruppen, der står bag Kiwi, Meny, Spar og Joker i Norge, med en markedsandel på samlet 43,5 pct. i 2022, hvilket svarer til en nedgang på 0,5 procentpoint i forhold til året før.
”Tilbagegangen på 0,5 procentpoint for Norgesgruppen totalt set er en god indikation på, at konkurrencen i branchen er hård og langt mere dynamisk, end hvad enkelte forsøger at fremstille den som,” udtaler kommunikationschef i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, ifølge avisen i en pressemeddelelse.
Coops markedandele i Norge faldt med 0,1 procentpoint til en samlet markedsandel på 29,6 pct., mens Reitan-familiens Rema 1000 øgede markedandelene med 0,6 procentpoint til samlet 23,5 pct.
Relaterede artikler:
Norske fødevarepriser ventes at stige igen
For abonnenter