Den svenske ICA-koncern, der blandt andet står bag supermarkedskæden af samme navn, 390 apoteker, og knap 300 supermarkeder i Estland, Letland og Litauen under kæden Rimi Baltic, øgede sin omsætning med 6,5 pct. i 2022 til 136,3 mia. svenske kr.
Det viser detailkoncernens nyudgivne årsrapport.
Udviklingen skyldes ifølge gruppen primært positive priseffekter. I begge supermarkedskæder, ICA Sverige og Rimi Baltic er driftsresultatet faldet som følge af dalende salg og stigende omkostninger, lyder det.
Til gengæld er overskuddet for apotekerkæden Apotek Hjärtat og ICA Bank steget.
”Et generelt højere omkostningspres kombineret med mærkbare ændringer i kundernes adfærd lagde et betydeligt pres på ICA Gruppens dagligvaredetailhandel i 2022,” skriver gruppens afgående topchef Per Strömberg og hans nytiltrådte afløser Nina Jönsson i rapporten.
Omsætningen i alle fem forretningsområder, der også tæller ICA Real Estate, er steget, men faldende forbrugertillid og prisstigninger på råvarer har betydet faldende driftsresultater.
Ifølge Per Strömberg og Nina Jönsson er den øgede omsætning ”udelukkende prisdrevet”.
”Den underliggende mængdeudvikling var negativ, og dette kombineret med øgede logistik- og transportomkostninger bidrog til et lidt lavere resultat i forhold til året før,” skriver de.
Fra 2021 til 2022 er driftsresultatet for ICA Sverige faldet med 6,2 pct. til knap 3,8 mia. svenske kr., imens Rimi Baltics’ er faldet med 13 pct. til 682 mio. svenske kr.
Imens supermarkedskæderne har tabt markedsandele, har ICAs apotekerkæde øget sin andel gennem et stærkere fysisk salg.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, DetailWatch.)