Da Aldi for knap en uge siden offentliggjorde, at den tyske dagligvarekæde trækker sig fra Danmark, var det første - og forhåbentlig eneste gang - at Aldi trækker sig fra et marked, skriver Børsen.
“Det er første gang i historien (at Aldi har trukket sig ud af et marked, red.), og jeg er stærkt overbevist om og ved, at det aldrig kommer til at ske igen,” lyder det i et mailsvar fra Florian Scholbeck, der er kommunikationsdirektør og talsmand for Aldi Nord Gruppen, til Børsen.
Da Aldi fredag meldte ud, at kæden trækker sig fra Danmark, og at Rema 1000 overtager en stor andel af kædens butikker i landet, stoppede mere end 45 års kamp for at trænge igennem på det danske marked.
Aldi har investeret milliarder, siden Aldi kom til Danmark i 1977, men siden 2009 har Aldi Danmark ikke formået at levere et eneste overskud.
Florian Scholbeck uddyber til Børsen, at Aldi ikke længere så nogen langsigtede vækstmuligheder i Danmark, og han kalder det en svær, men logisk beslutning at trække sig fra Danmark og i stedet fokusere på lande, hvor der er langsigtet potentiale og bedre resultater.
(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie DetailWatch.)
Tysk Aldi-ledelse om lukningen i Danmark: Det danske dagligvaremarked er ekstremt
Rema vrister sig fri af dødvande i dansk vækststrategi med Aldi-opkøb