Den svenske dagligvarekæde ICA sætter nu i gang i et større effektiviseringsprogram og nedlægger samtidig 200 stillinger.
Det oplyser kæden i en pressemeddelelse.
Målet er at frigøre ressourcer og muliggøre initiativer, der kan give større prisværdi og kundeloyalitet i en tid, hvor stigende omkostninger, høj inflation og fald i forbrugernes disponible indkomst har medført større prisbevidsthed blandt forbrugerne - noget, der har sat ICA-forhandlere og ICA Sverige ”under hårdt pres,” hedder det.
Effektiviseringsprogrammet forventes at frigøre samlet 1 mia. svenske kr. årligt, der skal investeres i ”et mere konkurrencedygtigt kundetilbud,” skriver ICA i pressemeddelelsen. De 200 stillinger, der nedlægges, er primært funktionærstillinger.
”Dagligvarehandlen og ICA står i en meget udfordrende situation, og som virksomhed skal vi være mere omkostningseffektive både på kort og lang sigt. Programmet vil gøre os i stand til sammen med ICA-forhandlere at tilbyde en forbedret prisværdi til vores kunder og vende den negative væksttrend. Det kræver blandt andet, at vi tager et kig på vores organisation,” udtaler Eric Lundberg, adm. direktør i ICA Sverige.
”Jeg anerkender bestemt, at dette kommer som en hård nyhed for ICA Sveriges medarbejdere, og vi vil selvfølgelig tilbyde stor støtte til de medarbejdere, der er berørt,” siger direktøren videre.
Erik Lundberg begrunder i meddelelsen nødvendigheden af effektiviseringsprogrammet og nedlæggelsen af de 200 stillinger med, at man står på kundernes side:
”ICA vil altid stå på kundernes side, vigtigst af alt i hårde økonomiske tider, og dette store effektiviseringsprogram er derfor nødvendigt for at gøre os i stand til bedre at imødekomme kundernes behov,” siger ICA-direktøren.
Svensk dagligvarekoncern skal på jagt efter ny finansdirektør
Ica investerer over en milliard i automatiseret fryselager
Inflation og energiregninger æder af resultatet i svensk supermarkedskæde