En ny spørgeskemaundersøgelse fra revisions- og konsulentfirmaet Deloitte viser, at forbrugere er blevet mindre tilbøjelig til at købe bæredygtige varer i takt med, at priserne på fødevarer stiger, skriver mediet Sustainreport.dk.
Undersøgelsen, der undersøger forbrugeradfærd på tværs af 20 lande, og som sammenligner data fra september 2021 med slutningen af marts 2022, viser et fald på ca. fem procentpoint, når forbrugerne skal svare på spørgsmålet om, hvorvidt de har købt bæredygtige varer de seneste fire uger.
”Når varerne i indkøbskurven generelt er dyrere, så er der nok mange forbrugere, som vælger at tage de lidt billigere traditionelle varer, frem for dyrere økologiske varer eller fair trade produkter,” siger Majbritt Skov, partner og leder i Deloitte Economics, til Sustainreport.dk.
Trods faldet mener Majbritt Skov dog stadigvæk, at dagligvarebutikkerne stadig bør fastholde deres bæredygtighedsstrategi, da bæredygtige fødevarer i sidste ende stadig er en overskudsforretning, siger hun til mediet.
Nyt projekt skal finde råvarerne, der kan få danskere til at spise mere plantekost
Naturli tager næste skridt i klimamærkning
Prisstigninger kan skabe et større forbrugerskifte mod private label