Efter usædvanligt fald vil Nemlig.com skrue op for økologien

Med en ny køberskare under corona faldt andelen af økologiske varer for første gang hos Nemlig.com. Det skal der laves om på, og derfor har onlinesupermarkedet nye tiltag klar.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Nok voksede antallet af online kunder og deres indkøb på nettet under corona, men i Nemlig.com har det haft betydning for økologiandelen, at mange særligt ældre forsøgte sig med dagligvarekøb på nettet.

”Da Danmark første gang lukkede ned under corona, fik vi rigtig mange besøg af nye kunder, der aldersmæssigt ligger højere end vores primære målgruppe,” siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Nemlig.com i en meddelelse og fortsætter:

”Økologiandelen blandt disse kunder er typisk lidt lavere end børnefamilierne, og det har påvirket vores økologiske andel en smule. Vi er dog stadig meget tilfredse med at vi kan byde nye typer kunder velkommen og samtidig vækste det økologiske salg.”

Større sortiment på trapperne

I onlinesupermarkedet betød mønsterbruddet, at den økologiske andel for første gang gik en smule tilbage med cirka 1 pct. fra en andel på næsten 26 pct. i 2020 til lige under hver fjerde vare i 2021.

Mens der samlet var tale om en lille tilbagegang for andelen af økologi voksede kategorier som vin og spiritus, brød, konfekture, baby og børn samt frugt og grønt alle med 10-50 pct. i forhold til 2020, og der er planer om endnu mere.

”Vi skal fortsat vækste indenfor salget af økologi og derfor kommer vi også med en stor udvidelse af økologiske varianter i vores sortiment, ligesom at vi i højere grad kommer til at integrere økologi i vores opskrifter. Samtidig skal vi også bruge de digitale kanaler, såsom liveshopping som en mulighed for at positionere vores økologiske sortiment,” siger Mikkel Pilemand.

Knap 60 pct. af grøntsagssalget ryger i Nemlig-com i dag afsted med ø-mærket på ryggen, ligesom mere end hvert tredje solgte mejeriprodukt er økologisk. I den samlede dagligvaresektor er økologiandelen på frugt og grønt 37 pct., mens på økologiske mejerivarer har 19 pct. af den kategori.

Irma har også økomål

Nemlig.com er ikke ene om at ville mere på det økologiske felt. I sine fysiske butikker har Irma-kæden et erklæret mål om, at 50 pct. af omsætningen i 2025 skal komme fra økologiske varer. I dag er omkring 33 pct. af salget i butikkerne økologisk, og for at rykke ved det, kører kæden for øjeblikket en kampagne med lave priser.

Nærmere betegnet er priserne reduceret med 20 pct. på 2400 økologiske varer hver søndag., og målet er at teste, hvor meget rabatten kan gøre for de københavnske kunders lyst til at købe mere økologi, meddelte kæden i midten af januar.

”Det er en stor investering for os, fordi det omfatter 1/3 del af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget,” sagde Irma-marketingchef Lise Hørdam.

I den samlede danske dagligvarehandel udgør økosalget omkring 15 pct.

Corona har aldrig presset dagligvarehandlen mere end nu

Mindretal blokerer for Københavns brud med Nemlig.com

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter