Skulder ved skulder i klimakamp.
Erhvervslivet bakker ifølge en analyse fra tænketanken Cevea op om en ensartet CO2-afgift til sænke klimaaftrykket - og ifølge Netto-direktør Michael Løve må den meget gerne være høj. Det skriver Børsen.
“Jeg er frustreret over, at der ikke er sket noget. Hvis det var økonomisk rentabelt at sænke sit CO2-aftryk, skete det meget hurtigere, end det gør. Markedskræfterne er den hurtigste vej til at få os til at prioritere anderledes,” siger Michael Løve, der mener, at det allerede nu burde være dyrere at købe forurenende varer.
Netto har tidligere kørt pilotforsøg med klimamærkning af varer og har gennem en rum tid blandet sig i debatten om oprettelsen af et fælles klimamærke til at guide forbrugere og butikker i den rigtige klimaretning.
Detailhandel skal gå forrest
I et debatindlæg på Altinget skriver Thomas Roland, CSR-chef i Coop, mandag, at detailhandlen skal turde udfordre kundernes klimafokus, så det kommer til handle om mere end madspild og forbruget af plastik, og i det hele taget gøre op med dogmet om at kunden er kongen, hvis der skal rykkes for alvor.
”Derfor er det på høje tid, vi i dagligvarehandelen ikke kun stryger vores konger med plastik-hårene, men byder dem op til en mere bæredygtig dans. Og skal vi det, er vi nødt til at gå foran kunderne og skabe et lavere incitament for køb af de mest belastende varer,” skriver Thomas Roland.
Netto-chef uenig med Arla: Klimamærket skal være helt enkelt
Netto-direktør: Løftede pegefingre vil skræmme kunderne væk
Klimadatabase nomineret til Nordisk Råds Miljøpris