FødevareWatch

Carlsberg, Arla og Chr Hansen arbejder med det: Nu henter Coop også vigtigt klimastempel

Som i en stribe af landets store fødevareproducenter arbejder man i Coop også med klimahandlingsplaner, der kan godkendes af Science Based Targets Initiative. Nu har detailkoncernen fået sit første stempel.

Ved bl.a. at erstatte dieselbiler med elbiler skal CO2-udledningen i Coop nedbringes. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Som den første danske dagligvarekoncern har Coop fået godkendt sin klimahandlingsplan af det internationale Science Based Targets Initiative (SBTI), skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Som del af klimaplanen, Coop indledte arbejdet med i 2019, skal koncernen reducere sine CO2-udledninger fra egen drift med 75 pct. i 2025 og med 91 pct. i 2030.

Klimaplanen indeholder ifølge meddelelsen også reduktioner i hele Coops værdikæde på 1 mio. ton CO2 om året. Her indregnes også de udledninger, som alle Coops leverandører og kunder udleder under produktion og forbrug af hver enkelt vare.

SBTI vurderer virksomheders mål for reduktion af drivhusgasser for at nå målene i Parisaftalen. Parisaftalen kræver, at den globale opvarmning ikke overstiger 2 grader celsius, men at man bestræber sig på at holde sig under 1,5 grader celscius.

Mens Coop er den første danske detailvirksomhed bestræber Ica i Sverige sig på at levere resultater, der støtter op om, at man kommer "et godt stykke under 2 grader celcius" i 2025.

Herhjemme bestræber man sig i virksomheder som ISS, Chr. Hansen og Danish Crown også på at levere ind til Parisaftalens 2 graders mål, mens man i Arla er i gang med en proces mod at opfylde kravene til 1,5 graders-målsætningen. I Carlsberg, Novozymes og Stryhns har man opsat målsætninger om at blive nuludleder af CO2.

Tilbage i Coop betegnes godkendelsen fra SBTI som en vigtig videnskabelig markering af, at man er rette vej.

"Det er vigtigt for os, at vores klimaindsats er baseret på videnskab. Vi skal gøre det, der gør en reel forskel for klimaet, og ikke bare det, der måske ser godt ud i butikkerne. Med godkendelsen fra SBTi ved vi, at vi er på rette vej og er ambitiøse. Samtidig gør vi det muligt for alle interesserede - vores kunder, leverandører, samarbejdspartnere - at kigge os efter i kortene. Transparens bør være et krav, der stilles til alle aktører - særligt på klima,” siger Signe Frese, Coops ansvarlighedsdirektør.

Chr. Hansen fremlægger nyt klimaprogram med bindende mål

FN-klub strammer klimakrav: Arla øger mål og investeringer for fortsat at være med

Biogasprisen skal ned hvis store fødevarekoncerner skal nå regeringens klimamål

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier