FødevareWatch

Coop-butikker sælger spidskål som aldrig før

Salget af spidskål har i samtlige Coop-butikker overhalet den populære broccoli, og spidskålen er dermed blevet danskernes foretrukne kål i 2021.

Stegt, grillet, dampet eller rå. Spidskålen kan spises på mange måder og udgjorde i juli 2021 hele 46 pct. af det samlede kålsalg, viser en ny Coop-analyse.

Det svarer til, at det er en spidskål, der ryger i indkøbskurven ca. hver anden gang, kunden vælger en kål i Coop-butikkerne, og den hvide kål topper dermed den grønne broccoli, der ellers har været danskernes foretrukne kål i mange år.

Lars Aarup, analysechef hos Coop, mener, at spidskålens øgede popularitet hænger sammen med, at danskernes madforbrug går mere og mere i retning af nemmere og grønnere løsninger:

"Vi spiser mindre firbenet kød, kartofler og sovs. Samtidig har mange danskere fundet ud af, at spidskålen kan tilberedes på mange måder. Mulighederne er mange, og den kan spises frisk, som den er," siger Lars Aarup.

Mens broccolien tidligere var danskernes foretrukne kål i de kolde måneder var blomkålen sideløbende danskernes favorit i de varme måneder. Dog kommer det ikke bag på analysechef Lars Aarup, at spidskålen er den kål, som Coop-butikkerne nu sælger flest af:

"Der er et højt indhold af kostfibre, masser af vitaminer og mindre stivelse i spidskålen, og danskernes madvaner ændrer sig til en mere grøn retning," siger Lars Aarup.

Producenterne har travlt

Samlet er salget af kål ifølge analysen steget med 50 pct. i perioden fra 2010 til 2021, og salget af spidskålen er i samme periode øget med 4,5 gange.

Fremgangen i salget af kål afspejles også i købsmønstrene i de forskellige generationer, hvor aldersgruppen over 55 år spiser den grove grøntsag gennemsnitligt hver tiende dag. Det er dobbelt så meget som blandt de 15-34-årige, hvor der kun hver tyvende dag spises kål, fremgår det af analysen.

Særligt i jyske kommuner, herunder Tønder, Frederikshavn og Aarhus, er kål populært. Her viser analysen, at kål indgår i mindst én ud af ti aftensmadsmåltider. I sjællandske kommuner som Helsingør og Stevns foretrækker undersøgelsens adspurgte derimod kun kål ca. hver 14. dag.

Som følge af den forandrede interesse for spidskål indkøber butikkerne flere spidskål ind end nogensinde før, og producenter skal forsøge at følge med udviklingen. Det er en udvikling, som ifølge undersøgelsen har betydet, at rødkålen, som førhen var et af de helt store hit i vinterhalvåret, ikke længere er så interessant for forbrugerne.

Trods sine sunde vitaminer, viser Coop-analysen, den røde jule-kål ikke har været i stand til at hamle op med den dråbeformede kål, der har vundet danskernes hjerte, og at den kun udgør et salg svarende til mindre end hver femte solgte kål i butikkerne.

Det fremgår af analysen ikke, hvor stor omsætningen, salget af kål genererer, ligesom Lars Aarup ikke kan komme den del nærmere.

Fyn er spidskålsland

Af en statistik fra Landbrugsstyrelsen fra februar fremgår det, at der i 2020 havde været en vækst i dyrkningen af kål på 25 pct. på de danske marker i forhold til fem år før.

"Vi kan se, at det særligt er de ”lette” kåltyper som spidskål og blomkål, der bliver dyrket mere af på markerne. Også grønkål er steget en del, selvom der var et lille fald i dyrkningen i 2020," udtalte teamleder i Landbrugsstyrelsen, Peter Byrial Dalsgaard, dengang.

Fyn var det område med klart mest kåldyrkning med 704 hektar kål ud af det samlede danske areal på 1914 hektar kål.

Fynsk mikrolandbrug har succes med at sælge grøntsager til fine restauranter

Trods udfordringer i foodservice voksede bunden hos salatkæmpe

Danske tallerkener bugner af spidskål

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier