Et traditionelt og hårdt fokus på pris vil i de kommende år få ledsagelse af et klart klimafokus, når Coop skal indkøbe varer fra sine leverandører.
1. oktober tiltræder Jonas Engberg i sin nye stilling som klimachef i detailkoncernen, hvor han skal sætte en retning for ambitionen om at nedbringe selskabets samlede CO2-udledning med én million ton i 2030 og sikre, at man i egen drift bliver klimapositiv, skriver Børsen.
"Jeg er meget bevidst om, at der i retail ligger stramme mål for indtjening og avancegrad. Dem skal vi have respekt for, men man kan gøre det på mange måder. Vi skal have styret salget mod produkter med lavere klimaaftryk," siger Jonas Engberg et par dage før start i sit nye job og fortsætter:
"Der ligger et kæmpe kortlægningsarbejde for os. Jeg skal finde ud af, hvad vi kan med det eksisterende sortiment, og hvad vi skal have ind af nye ting for at nå vores mål."
49-årige Jonas Engberg kommer senest fra et job som Head of Business Development and Sustainability i udviklings- og nødhjælpsorganisationen Care men har også været ansat som bæredygtighedschef i Ikea i 15 år.
Her har han bl.a. arbejdet med, at Ikeas klimamålsætninger blev godkendt til Science Based Targets, som også er en proces Coop er igennem. I Coop tager han over efter Peter Svendsen, der stoppede i juli.
Coop udpeger ny klimachef