Coop overtager presset onlineaktør

Detailkoncernen Coop opkøber onlineaktøren Osuma som led i koncernens strategi om at investere massivt i onlinehandel. Fremover vil kunder ved Osuma blive tilbudt at handle ved Coop.dk Mad.
Foto: Valdemar Jørgensen/Ritzau Scanpix
Foto: Valdemar Jørgensen/Ritzau Scanpix

Onlinebutikken Coop.dk Mad, der konkurrerer med Føtex Online og Nemlig.com på det danske onlinemarked for dagligvarer, overtager den mindre aktør Osuma.

Det skriver Coop i en pressemeddelse.

Overtagelsen betyder, at alle kunder hos Osuma tilbydes at handle på Coop.dk fremover, og at Osuma.dk lukkes ned 1. oktober 2021.

"Formålet er at sikre endnu bedre levering i hele landet, både til private, virksomheder og institutioner. Med sammenlægningen vil kunderne opleve større udvalg, lavere priser og bedre service med mere fleksibel levering over hele Danmark," udtaler Morten Viktor, direktør for Digital & Online i Coop.

Osuma var blandt de første til at tilbyde levering af dagligvarer lige til døren. Virksomheden har hidtil fået plukket ordrer i Coop-butikker og har været ejet af Brugsforeningen Tryg, der har base i området omkring Ry og Kolt ved Skanderborg.

"Vi har været pionerer på dette område i dansk dagligvarehandel. Men vi er nået til et punkt, hvor vi bedre kan betjene vores kunder sammen med Coop.dk," siger Osuma-bestyrelsesformand Carsten Bank-Mikkelsen.

Opkøbet indgår som led i Coop-koncernens strategi for onlinesalget, hvor der de kommende år skal investeres massivt på området.

Coop.dk har det seneste halvandet år fordoblet antallet af kunder og sin omsætning. I de første halvår af 2021 har salget været cirka 70 pct. større end i de tilsvarende måneder sidste år, hvor Corona-krisen skabte stor stigning i salget, skriver koncernen.

Svære kår trods corona og ny strategi

Osuma har modsat i de seneste år haft mere end svært ved at få sin del af den voksende økonomi i onlinehandlen.

Og selvom coronakrisen satte skub i salget af dagligvarer online, ændrede Osuma sidste sommer strategi for at stå skarpere i kampen om at blive danskernes foretrukne dagligvareleverandør. Det fik dog ikke umiddelbart den store effekt for regnskabet, og Osuma kom ud af 2020 med et nyt underskud på 2,5 mio. kr. efter skat.

"Under coronanedlukningen i marts havde vi nogle fantastiske måneder omsætningsmæssigt, men samtidig har vi holdt os tilbage og været i gang med en mangeårig omlægning af forretningen. Nu har vi vasket tavlen ren og starter forfra på et mere solidt grundlag i mange områder," sagde adm. direktør Carsten Milek Pahlke til Finans i april.

Osuma ændrede sin strategi, så netsupermarkedet ville lade det være op til de lokale brugser at drive sortiment, priser, pakker og levering af netsupermarkedets varer.

Rema 1000 dropper varer transporteret med fly

Britisk kæde frygter forsyningsknaphed til jul

Brugsforening bag onlinebutikken Osuma skal have ny direktør 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter