FødevareWatch

Københavns Kommune: Omfattende løndumping hos Nemlig

Ingen fridage i halvandet år og 23.000 kroner i underbetaling pr. måned. Københavns Kommune afslører elendige vilkår for Nemlig.com-chauffører.

Foto: Carsten Bundgaard/Ritzau Scanpix

Chauffører, der kører for Nemlig.com’s moderselskab Intervare er blevet groft underbetalt. I gennemsnit 23.300 kroner om måneden har Intervare dumpet lønnen med, viser en grundig kontrol, som Københavns Kommune har foretaget.

Kommunen kræver nu, at Intervare betaler 419.000 kroner alene for tre måneders underbetaling til de seks undersøgte chauffører, der alle har måtte tage til takke med dumpingløn.

Overborgmester i København Kommune, Lars Weiss (S) er rystet over de vilkår, som kommunen har dokumenteret.

"Det er grundlæggende noget svineri. Vi har i mange år taget arbejdsklausuler meget seriøst. Så er det meget beskæmmende, at det kan foregå alligevel," siger han til Fagbladet 3F.

Undersøgelsen fra kommunens indsatsteam viser også, at fem af de seks aktuelle chauffører hos Intervare i 2020 og 2021 ingen fridage har haft og har arbejdet op til 12 timer om dagen. Det svarer til en årlig underbetaling på næsten 280.000 kroner pr. chauffør.

Ifølge Kommunen har Intervare heller ikke tegnet lovpligtig arbejdsskadeforsikring. Og flere af bilerne er ikke godkendt af Fødevarestyrelsen til at transportere fødevarer.

Kommunen har nu givet Intervare 10 arbejdsdage til at levere dokumentation for alt chaufførarbejde, der er udført siden kontrakten blev indgået i 2017.

Ydermere skal Intervare fremlægge en plan for, hvordan chaufførerne fremadover kan få løn- og arbejdsvilkår, der svarer til overenskomsten på området og sikre, at alle nødvendige forsikringer og tilladelse fra myndigheder er på plads.

Lars Weiss vil dog ikke droppe samarbejdet med Intervare på nuværende tidspunkt:

"Så har vi ingen mulighed for at sikre, at chaufførerne får efterbetalt deres manglende løn. Opsiger vi kontrakten nu lader vi chaufførerne i stikken. Hvis de fremadrettet overholder vores arbejdsklausuler, så opnår vi hvad, vi vil sikre," siger han.

Men Lars Weiss er åben over for at sige farvel og tak til Nemlig.com og Intervare, hvis der ikke kommer styr på vilkårene fremover:

"Det kan blive konsekvensen, at vi opsiger kontrakten."

Formelt set har chaufførerne hos Intervare deres eget cvr-nummer. De er altså selvstændige og ikke ansat direkte af Intervare. Men det har ingen betydning for overborgmesteren:

"Vores indsatsteam har vurderet, at der er tale om et ansættelsesforhold. Dette her minder om, hvad vi kender fra byggeriet med arme-ben virksomheder," siger han.

Samme konklusion, at Nemlig.com er arbejdsgiver for chaufførerne, er Arbejdstilsynet tidligere nået frem til.

Formand for fagforbundet 3F's transportgruppe Jan Villadsen er dybt beskæmmet over de vilkår, der er kommet frem i dagens lys:

"Det overgår mine værste forventninger. Det er helt horribelt. Og jeg tror desværre kun, at der er tale om toppen af isbjerget," siger han.

Jan Villadsen har ”stor ros” til kommunen, som han mener har foretaget et meget grundigt stykke arbejde.

"De gør sig virkelig umage med at overholde deres arbejdsklausuler. Jeg synes også, at de gør det eneste rigtige med at forsøge at få penge ud af Intervare i stedet for at droppe dem nu. Jeg håber, at de andre 40 kommuner, som også bruger Intervare, vil gøre det samme," siger Jan Villadsen.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra Nemlig.com.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F.)

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier