Forandringens vinde blæser i den norske onlineforretning, som siden sin start har heddet Kolonial.no.
Torsdag afsluttede selskabet en ny finansieringsrunde, som samlet har indbragt 2,2 mia. NOK, svarende til omkring 1,6 mia. kr., og ved samme lejlighed bekendtgjort, at man skifter navn.
I fremtiden kommer selskabet til at lystre under navnet Oda, og med de nye midler i ryggen vil den norske onlinebutik brede vingerne ud og flyve ind på dagligvaremarkederne i Finland i år og Tyskland i 2022.
Med den seneste investeringsrunde værdiansættes onlineforretningen til knap 5,6 mia. kr., siger Kolonial-grundlægger Karl Alveng Munthe-Kaas til tech-mediet Techcrunch.
Kolonial har øget sin prissætning ved hver emission siden etableringen i 2013, og ved seneste kapitalrejsning tilbage i 2018 blev selskabet prissat til 2,25 mia. NOK svarende til 1,51 mia. kr.
Den seneste investeringsrunde har betydet, at Softbank og Prosus er kommet med i ejerkredsen, hvor hver sidder på 13,3 pct. selskabet. Svenske Kinnevik, der i forvejen var storaktionær, har lagt yderligere 200 mio. NOK ind i onlineforretningen og sidder efter emissionen på 21 pct.
Grundlæggerne ejer ligeledes 21 pct., mens investeringsselskabet Rasmussengruppen sidder på 19 pct., og Reitangruppen ejer en minoritetspost på 4 pct.
I en pressemeddelelse lægger Kinnevik stor vægt på, at pengene skal bruges til at entrere det 220 mia. euro store tyske dagligvaremarked og i det hele taget positionere sig på det globale marked. Det skal ske gennem en meget stram omkostningsstyring, som skal sikre, at lagrene bliver de mest effektive i verden.
Af meddelelsen fremgår det, at Odas effektivitet for øjeblikket betyder, at medarbejderne i gennemsnit pakker 212 enheder i timen, mens man i den britiske aktør Ocado kun har en såkaldt UHP-norm på 170 enheder per time.
Norsk Nemlig-pendant har kurs mod børsnotering
Nordjysk handelsselskab køber på ny op i Norge
Norsk supermarkedskæde er nu næststørst på nettet