Coop-linje topper brandmåling

I en årlig analyse over de mest nyskabende brands i dagligvarehandlen indtager en stribe private label-linjer top ti.
Foto: PR / Coop
Foto: PR / Coop

Analysefirmaet AIM Create har offentliggjort sin årlige Brand Focus-måling, hvor omkring 1000 adspurgte forbrugere vurderer 49 mærker i dagligvarehandlen, og blandt de øverste findes der i alt fire brands, der har form af at være private label-linjer.

På listen over de mest nyskabende mærker er det i år Coop 365-linjen, som man finder i Fakta og på Coop.dk Mad, der indtager førstepladsen.

"Forbrugernes positive opfattelse af 365-brandet været en stærk inspiration for os i navngivningen af vores nye kæde af lavprissupermarkeder, og det er glædeligt at eksterne målinger bekræfter den styrke og vitalitet, vi også selv har konstateret omkring 365-varekonceptet," udtaler Coop-koncerndirektør Jens Visholm i en pressemeddelelse.

Fra kun at have været navnet på en private label-linje er Coop 365 i det seneste år også blevet navnet den kæde, der skal tage over, hvor Fakta-konceptet i mange år har været Coops discountkæde. Fredag åbner tre butikker i Coop 365-kæden, der dermed i alt tæller 28 butikker.

På listen over nyskabende mærker i Dagligvarehandlen indtager Orkla-brandet Kims andenpladsen, mens Arla er at finde på tredjepladsen.

Herefter følger Netto-partneren Løgismose og Coca-Cola, før Nettos Øgo-brand kommer ind på sjettepladsen.

På syvendepladsen finder man igen Coop med Änglamark-linjen, mens Starbucks, der for nyligt vandt årets lancering hos af Mærkevareleverandørerne MLDK, indtager pladsen som nummer otte.

"Starbucks har altså ikke alene formået at generere et betydeligt salg - det fremstår også i forbrugernes bevidsthed som nyskabende og et frisk pust i kategorien," skriver AIM Create i en meddelelse.

Tom er at finde på plads nummer ti, mens Orklas Naturli-brand runder af på plads nummer ti.

Ny kædedirektør: Coop 365 adskiller sig fra Fakta på sortimentet Finn Tang: Vi opfandt dansk discount, men har måske sovet i timen siden Spar indtager midten af København med luksusvarer og convenience 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter