Før coronavirussets udbrud havde de amerikanske supermarkeder effektiviseret deres forsyningskæde ved blandt andet ikke at have store lagerbeholdninger - så kom virusudbruddet og nu gør de alt for at få lagerkapacitet, skriver Wall Street Journal.
En kort nedgangskonjunktur i 1990'erne affødte den forhenværende strategi, men pandemien har nu fået de amerikanske supermarkedskæder til at skifte til modsat strategi.
Rollin Ford, tidligere direktør hos Walmart, siger til Wall Street Journal, at de store supermarkedskæder meddeler, at de har solgt tre måneders forsyninger på ti dage.
Det betyder blandt andet, at indkøbere oplever mangel på varer, samtidig med at produktionen har svært ved at følge med.
Derudover lider distributørerne også under coronakrisen, da lastbilchaufførerne arbejder under udfordrende forhold. Nogle supermarkeder beder chauffører om at blive i deres lastbiler eller ikke bruge deres badeværelse i frygt for smitte. Samtidig afviser flere chauffører leverancer til stater som Washington eller New York, der er coronavirus-hotspots.
Miguel Patricio, som er administrerende direktør hos Kraft Heinz, mener, at fabrikkerne indtil videre er bemandet tilstrækkeligt, men han udtrykker alligevel en frygt for presset som systemet udsættes for.
"Min største frygt er; hvad nu hvis forsyningskæden kollapser?" siger han til Wall Street Journal.
I øjeblikket gemmes frygten væk ved at fokusere på øget produktion, hurtigere transport og maksimering af lagerkapacitet.
"Vi prøver at hjælpe så meget som vi kan. Jeg ved, at folk er ængstelige, og vi vil gerne være der for dem," siger Susan Morris, driftsdirektør hos supermarkedskæden Albertsons, til avisen.