Fire ud af ti danskere henter hele deres lager af Nutella hjem fra grænsehandlen.
Årsagen er bl.a. at finde i den store prisforskel, skriver Aim Create i en pressemeddelelse.
Også Royal Export er et af de mærker, der trækker danskerne syd for grænsen, når nye forsyninger skal indkøbes. 28 pct. køber udelukkende mærket ved grænsen, oplyser analysefirmaet.
Udover de lavere priser mener Aim Create, at en anden faktor spiller ind, når visse produktmærker er ekstra attraktive ved grænsen.
"Vi mener i lige så høj grad, at der er mærker, der har formået at tale til "grænsehandelsoplevelsen" - og dermed øge købelysten ved grænsen," lyder det.
Her er der især tale om særlige størrelser på produkterne og mængderabatter, hvis lig ikke er at finde i den danske detailhandel.
"Et andet formål, som er afgørende for, at en stor andel af kunderne udelukkende vælger at købe et mærke ved grænsen, er, at årsforbruget kan dækkes ind ved en til to storkøb," skriver Aim Create.
I alt har 46 pct. af den danske befolkning handlet ved grænsen inden for det sidste år.
Nordjyder indtager to nye markeder Stigende ølafgift i Rusland booster Carlsbergs salg af alkoholfri drikke Carlsberg mister Coca-Cola-tapning til grænsehandel Sønderjysk milliardærfamilie har sat sig på dåseøl og grænseslik