FødevareWatch

Snart træder krav om ekstra sikkerhed ved nethandel i kraft

Mange netbutikker er ikke nødvendigvis teknisk klar til nye skrappere regler for sikkerhed ved køb på nettet.

Foto: Wilfredo Lee/AP/Ritzau Scanpix/AP

Når danske forbrugere fra 14. september vil købe noget på nettet, så vil de i højere grad end tidligere blive bedt om at indtaste en sms-engangskode som et ekstra sikkerhedselement.

Og første gang man efter denne dag forsøger at gennemføre en nethandel, vil man som forbruger blive bedt om at oplyse sit telefonnummer, hvis man ikke tidligere har oplyst sit telefonnummer til sit pengeinstitut.

Det fremgår af en udtalelse fra Betalingsrådet fra juni, skriver TV2.

Ændringerne skyldes nye EU-regler. Reglerne skal give øget sikkerhed, og de indebærer et krav om stærk kundeautentifikation. Det betyder, at der skal anvendes mindst to faktorer ved godkendelse af en betaling.

Tofaktorgodkendelse bruges også i fysiske butikker, når du af og til bliver bedt om at indtaste pinkoden til dit betalingskort, når du betaler over et vist beløb eller med trådløs chip.

Ifølge Betalingsrådet er der dog mange internetforretninger, som ikke nødvendigvis er teknisk klar til at bruge de nye krav. De butikker vil i vidt omfang være afskåret fra at modtage betaling.

Det skyldes, at betalinger, der ikke er godkendt med stærk kundeautentifikation, som udgangspunkt ikke kan gennemføres fra 14. september.

Niels Ralund, direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), fortæller, at netbutikkerne støtter de nye regler, men har brug for en udskydelse:

"Problemet i det er, at lovgrundlaget bag det har været meget uklart, og det har rejst en lang række af spørgsmål. Der er nogle af de ting, som ikke er afklarede på nuværende tidspunkt. Det er noget om dellevering og abonnementsforretning, som fylder mere og mere i dag i internethandel."

"Så vores forsigtige skøn, når vi taler med branchen, er, at man risikerer, at op mod en tredjedel af alle betalinger fra 14. september vil blive mødt af en afvisning. Det synes vi, er ret alvorligt," siger direktøren til Ritzau.

Han efterlyser derfor handling fra erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Forbrugerrådet Tænk påpeger derimod, at virksomhederne har kendt til reglerne i fire år.

"Jeg har lidt på fornemmelsen, at når noget bliver alvor, så er det også, at al nervøsiteten kommer, i forhold til om forretningerne kan finde ud af det."

"Den nervøsitet ville man bare udskyde et år, hvis man skød indførslen et år. Vi har brug for de her regler, så lad os få dem nu," siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, til TV2.

Ifølge Niels Ralund er der dog stadig uklarheder, og derfor bør reglerne udskydes.

"Først i februar kom der en vejledning til, hvordan tingene skulle forstås. Stadigvæk diskuterer man i branchen, hvordan nogle af tingene skal forstås," siger han.

Salget af dagligvarer daler i Danmark

Nethandel og convenience er med til at bære økologisk salg frem

Britisk detailkæde forventer fordobling af fødevareforretning efter aftale om nethandel

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier