FødevareWatch

Sommersucces udebliver i Storbritanniens detailhandel

Den britiske detailhandel nød godt af sidste års varme sommervejr, men dette års sommermåneder har ikke været lige så gavmilde over for de største supermarkeder, der ikke ser samme vækst som sidste år.

Foto: Luke Macgregor/Reuters/Ritzau Scanpix

Dette års køligere sommer (sammenlignet med sidste år) sætter sit præg på salget i den britiske detailhandel. Her er det i de seneste sommermåneder ikke lykkedes for en række af detailhandlerne at opretholde det samme salg, som der var i samme periode sidste år.

Det skriver detailanalysebureauet IDG Retail Analysis.

I de 12 uger frem til 11. august faldt salget i de fire største kæder med Sainsburys og Tesco som førende, hvor salget faldt med henholdsvis 0,6 pct. og 1,6 pct. sammenlignet med samme periode i 2018.

Det er dog en fremgang i forhold til de foregående 12 uger, hvor Sainsburys så salget falde med 2,3 pct.

Hos flere discountkæder er der modsat positive tegn. Salget hos Aldi steg med 6,2 pct., mens Lidl sprang endnu højere med 7,7 pct. salgsvækst.

Bedst er det gået for det britiske onlinesupermarked Ocado, som havde en salgsvækst på 12,6 pct. i de 12 uger sammenlignet med året før.

Briterne kan blive ramt af fødevaremangel ved hårdt EU-brud

Tesco vil skære 4500 stillinger væk

Tesco hæver priser på 1000 produkter

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier