Detailbutikker øger salget af friske færdigretter med 25 procent på to år

Over to år er salget af friske færdigretter steget med 341 mio. kr. i dagligvarebutikkerne til 1,71 mia. kr.
Foto: Casper Dalhoff/MAG
Foto: Casper Dalhoff/MAG

I løbet af de seneste to år er salget af friske færdigretter vokset 25 pct. til 1,71 mia. kr., ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen, skriver Dansk Handelsblad.

I runde tal svarer det til, at de 2.750 danske dagligvarebutikker i snit har løftet omsætningen af friske færdigretter med 124.000 kr. over to år. Til sammenligning er restaurationsbranchen på to år vokset 10 pct. til samlet 45 mia. kr., viser tal fra Danmarks Statistik, ifølge mediet.

"Hvordan kan dagligvarekæderne konkurrere på convenience i forhold til måltidskasseløsninger, det lokale pizzeria og andre take-away konkurrenter? Når de har svaret på det, kan de i stor skala begynde at vinde salg tilbage. Men det kræver store ændringer i kædernes nuværende setup, og det kræver ændringer i danskernes indkøbsmønstre," siger Rasmus H. Sarauw-Nielsenn, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden, til bladet.

Rigtigmad.dk vil forbinde passionerede producenter og bevidste forbrugere

Salget af færdigretter vil vokse med 450 millioner på fem år

Homemate gør klar til at indtage detailkæderne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter