FødevareWatch

Nedtur for amerikansk supermarkedskæde

I USA har supermarkedskæden Kroger leveret et bedre resultat end analytikernes forventninger, men selskabet falder alligevel over 10 pct. på børsen.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Rogelio V. Solis

Den amerikanske supermarkedskæde Kroger leverede ganske vist et resultat for andet kvartal af 2018/19-regnskabet, som var bedre end det ventede blandt analytikerne, men da koncernen ikke kan følge med sine øvrige amerikanske konkurrenter og opjustere forventningerne, og da man samtidig skuffer på væksten, så straffes aktien på børsen torsdag med et fald på 10,3 pct.

Kroger er dermed den aktie, som torsdag falder mest i S&P 500.

Kroger kom gennem sit andet kvartal, som sluttede med udgangen af august, med et justeret overskud per aktie på 41 cent. Analytikerne havde ifølge Bloomberg News regnet med en indtjening per aktie på 38 cent, så det var i sig selv godkendt.

Men omsætningen landede blot på 27,87 mia. dollar, og her havde man sat næsen op efter en omsætning på 28,06 mia. dollar. Det sammenlignelige salg, væksten, målt på supermarkeder, som har været åbne i 12 måneder, steg i andet kvartal desuden med skuffende 1,6 pct., når man fraregner salg af brændstof. Her lød estimatet på 1,8 pct.

Det justerede nettoresultat blev i perioden på 336 mio. dollar mod ventede 312 mio. dollar, mens driftsresultatet, målt på EBITDA, landede på 1,12 mia. dollar. Her havde man på Wall Street ventet knap 1,12 mia. dollar.

Kroger fastholder sine forventninger og regner med en justeret indtjening per aktie i intervallet 2,00 til 2,15 dollar i hele regnskabsåret. Til sammenligning havde analytikerne inden regnskabet forventet en indtjening per aktie på 2,14 dollar. Dermed skuffer Kroger, da midtpunktet af selskabets prognose ligger pænt under konsensus.

Krogers svage guidance skal ifølge Bloomberg News også ses i lyset af, at store konkurrenter som Wal-Mart og Target for nyligt har opjusteret, mens topcheferne hos både Target og Dollar General begge har talt om de bedste forhold for detailsalg i et årti.

/ritzau/FINANS

Kroger sælger milliardforretning til britiske EG

Amerikansk supermarkedskæde stiger efter melding om frasalg

Forsiden lige nu

Kaffeparadokset er tilbage i fuldt flor

Altimens råvareprisen på kaffe har brudt det psykologiske modstandspunkt ved 1 dollar pr. pund og fortsætter nedad, vokser interessen for højkvalitetskaffe og hele livsstilen omkring god kaffe ufortrødent videre. Det såkaldte 'kaffeparadoks', som også sås i de tidlige 00'ere, er tilbage.

Nordjysk sushimand indtager København og har store planer om udlandet

Restaurantkæden Karma Sushi er vokset markant i først det jyske og senest det københavnske område siden opstarten i 2007. Den iltre og utålmodige iværksætter bag konceptet fyrede i foråret hele sin ledelse, og han står nu selv i spidsen for den kæde, som i de kommende år også skal prøves af i udlandet.

Cateringselskab udvider med kantinesatsning

Cateringselskabet Madkastellet lancerer nu en kantinesatsning med en fleksitar-profil. Til at stå i spidsen for kantinedivisionen har Madkastellet ansat Belinda Herbst fra Meyers Contract Catering.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier