FødevareWatch

Walmart udfordrer Amazon - satser 15 mia dollar i Indien

Den amerikanske detailkæmpe Walmart er på vej til at indgå en aftale, som sikrer selskabet 75 pct. af aktierne i Flipkart, som er Indiens største e-handelsvirksomhed.

Foto: Jason Ivester

Investeringen fra Walmarts side løber op i 15 mia. dollar eller næsten 94 mia. kr.

Det skriver Financial Times mandag.

Walmart udfordrer dermed Amazon på det hurtigtvoksende indiske e-handelsmarked. Amazon har været aktiv i Indien siden 2013, og selskabet har afsat 5 mia. dollar til satsningen i den folkerige nation.

Amazon er dog ikke lykkedes med at tage teten i det indiske marked, da Flipkart svarede igen på konkurrencen fra USA med hjælp fra selskabets velkapitaliserede ejere, som blandt andet tæller japanske Softbank, Tiger Global Management fra New York samt eBay, Microsoft og kinesiske Tencent.

Ifølge Financial Times' oplysninger vil Softbank gennem sin Vision Fund sælge alle sine aktier i Flipkart, mens Tiger Global Management vil reducere sin ejerandel til 5 pct., og de to grundlæggere, Sachin og Binny Bansal, vil beholde 10 pct. af aktierne i Flipkart.

Flipkart blev startet i 2007 af Sachin og Binny Bansal, der var tidligere medarbejdere hos Amazon. De to grundlæggere fulgte indledningsvist deres gamle arbejdsgivers strategi og lagde ud med handel med bøger over nettet for senere at udvide til forbrugerelektronik.

Walmarts investering i Flikart vil blive den største direkte udenlandske investering i Indien, da den overgår de 12,9 mia. dollar, et russisk konsortium betalte for Essar Oil i 2016.

Walmart vil sælge forretninger for at satse på Indien

Walmart vil købe indisk e-handelsselskab

Nu får detailkæder fuld adgang til det indiske marked

Mere fra FødevareWatch

Fazer relancerer ikonisk slikkepind

Et lille år efter at den finske slikproducent Fazer trak stikket på sin kendte Dumle-slikkepind på grund af produktionsudfordringer, har den igen kurs mod hylderne.

Aldi dropper kontrakt med Deliveroo

Den tyske discountkæde har i kølvandet på ny branchedata, hvor kunderne er vendt tilbage til gamle indkøbsvaner, valgt at stoppe leveringsaftale med Deliveroo.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier