FødevareWatch

Udbringningskæmpen Wolt henter millioner i Danmark

Wolt har netop offentliggjort sit hidtil bedste resultat på dansk grund.

Foto: Jesper Houborg/Politiken

Kampen om at levere take-away, dagligvarer og forbrugsgoder fortsætter.

Udbringningstjenester som Wolt, Just Eat og Hungry kæmper om at levere hurtigst muligt og samtidig vinde markedsandele, der sikrer, at danskerne vender tilbage til netop deres platform næste gang aftensmaden skal være nem eller mælkekartonen er tom.

Et nyt regnskab fra Wolt viser, at udbringningskæmpen næsten fordoblede sit overskud i Danmark sidste år.

Selskabets danske del tjente 3,4 mio. kr. efter skat. Året inden lød overskuddet på 1,9 mio. kr.

Samtidig voksede bruttofortjenesten fra knap 30 mio. kr. til næsten 60 mio. kr. i 2021.

”Det er det bedste resultat hidtil. Vi er tilfredse. Vi har fået skabt en størrelse, der giver mening, og derfor kan vi også generere et overskud. Vi nærmer os nogle stordriftsfordele, som er afgørende for at kunne udvikle forretningen,” udtaler direktør Søren Meier Svendsen.

Wolt dækker nu 16 områder i Danmark, hvilket er en fordobling i forhold til det antal områder, som selskabet bragte ud i ved indgangen af 2021.

Selskabet blev i november opkøbt af den amerikanske markedsleder for madleveringstjenester DoorDash. Prisen lød på 7 mia. euro svarende til ca. 52 mia. kr., og er det største opkøb for børsnoterede Doordash nogensinde.

Hvorvidt Wolt Danmark er lykkedes med at tage markedsandele fra konkurrenterne er ifølge Søren Meier Svendsen uvist.

”Vi mener, at udviklingen af forretningen og størrelsen på forretningen er afgørende for, at indtjeningen også følger med. Det har året 2021 bekræftet os i. Vi har først og fremmest kigget på at opnå en fornuftig størrelse selv, mere end vi har kigget på, om vi vinder markedsandele,” siger han.

Wolt Danmark vil fremadrettet investere i et bredere sortiment i de nuværende områder.

Da konkurrenten Just Eat for nylig fremlagde regnskab for sin danske forretning, måtte det for første gang i mange år sluge et underskud.

Selskabet har ellers leveret stabile indtjeninger, der har svinget mellem 40 og 60 mio. kr.

Just Eat tabte 1,5 mio. kr. i 2021. Året inden lød overskuddet på knap 46 mio. kr.

Madboder får påbud på stribe i Aalborg

Kaffekunder vender tilbage til Joe & The Juice – bundlinjen fortsat i stort minus

Isbutikker og hoteller skal dele data om turisters adfærd

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier