Første år som burgerdirektør har været "det hårdeste nogensinde"

I september 2020 overtog Morten Kragh Hedegaard direktørstolen i Halifax Burger. Siden har pandemien holdt kæden lukket i en lang periode, og i dag ser selskabets adm. direktør ind i nye udfordringer med økonomiske udfordringer, der bremser de langsigtede planer.
Morten Kragh Hedegaard har snart været chef for Halifax i et år. Han opsummerer det kort:
"Det har været det sværeste år nogensinde," siger han og lægger ikke skjul på, at de svære tider ikke stopper lige foreløbigt.
FødevareWatch møder Morten Kragh Hedegaard på en af de 11 restauranter, som han har ansvaret for, på Falkoner Plads på Frederiksberg til en snak om at overtage direktørtitlen i et år, hvor restaurationsbranchen har været i knæ, og hvor de store visioner som leder er blevet skubbet til side.
Det kan virke som skæbnens ironi, at navnene på burgerne på Halifax’ menukort bærer navnene på eksotiske steder i verden, såsom Zihuatanejo og Mandalay, der i snart halvandet år har været svært tilgængelige.
Lige så svært tilgængelige som de to byer fra Mexico og Burma har været, har det været at kunne gå ind på en Halifax-restaurant.
"Jeg havde da gerne set, at dette år var forløbet anderledes. Vi har været igennem meget, men jeg synes også, at vi nu er et sted, hvor vi kan sige, at vi har en sund forretning. Ser man tilbage på året, så har vi gjort det godt, men det har også krævet meget af os," siger Morten Kragh Hedegaard og nipper til sin danskvand.
Økonomisk usikkerhed
Morten Kragh Hedegaard er vant til at have travlt, og at tingene går hurtigt omkring ham. Normalt plejer travlheden at involvere arbejdets egne projekter og ambitioner. Men for tiden virker opgaverne til at være et uforskyldt oprydningsarbejde fra en højere magt.
Han beklager, at han ikke kan fortælle om de store visioner for, hvor Halifax skal hen og hvad Morten Kragh Hedegaards overtagelse af direktørstolen vil og har medført til burgerkædens virke.
”Vi har store planer med vores forretning. Men den økonomiske situation lige nu gør, at vi har været nødt til at sætte dem på pause,” siger han.
Regningen efter coronakrisen er relativt stor, fortæller Morten Kragh Hedegaard. Han vil dog ikke specificere yderligere om regningens størrelse.
I øjeblikket er han og resten af branchen i gang med økonomiske forhandlinger med interesseorganisationen DRC (Danske Restauranter og Caféer) i spidsen. De håber på at kunne få en fladere afdragskurve på, men indtil videre er det blevet afvist.
"Den økonomiske uvished lige nu gør, at vores fokus stadig er kortsigtet. Hvis alt skal betales tilbage til tiden if forhold til lån, moms & skat og AM-bidrag, så presser det vores likviditet rigtig meget i 2022," siger Morten Kragh Hedegaard og fortsætter:
"Vi ved i realiteten ikke, om vi har nogle penge at bruge næste år. Vi har likviditet, men vi skal have fundet ud af, hvor meget likviditet vi har".
Fra én burger til en anden
Morten Kragh Hedegaard kan bruge masser af tid på at bekymre sig om, hvordan restaurantkæden skal afvikle en voksende gæld.
Men når det store billede af restaurantkædens fremtid bliver lagt lidt til side, så kan burgerdirektøren se de mere personlige udfordringer.
Han har ikke været direktør før, men skal nu styre en stab af medarbejdere gennem krisen i en rolle, som han nærmest ikke har lært at mestre endnu.
"Jeg sidder tit til et møde, hvor jeg er den der forstår mindst, og skal bringes up to speed," siger han.
Han løfter dog sløret for, at på sigt vil hans egne ambitioner for kæden være mere fremtrædende.
"Jeg vil gerne fokusere på at finde ud, hvordan vi er relevante på markedet. Jeg synes, at vi er gode til at være relevante i forhold til restaurantoplevelsen og take-away, men jeg kan også godt se, at vi henvender os til en ret begrænset del af markedet," siger han.
Skal være sjovt
Før Morten Kragh Hedegaard blev adm. direktør for Halifax var han operationel leder i samme hus. Han har en gymnasial uddannelse, hvilket han indrømmer er ved at være en del år siden han gennemførte, da han fylder 50 i år.
Efterfølgende blev han uddannet gennem McDonalds, hvor han stod for den daglige ledelse af fire restauranter før han tog springet til Halifax.
På de glatte klinkegulve i diverse McDonalds-restauranter gik Morten Kragh Hedegaard ikke og håbede på, at han kunne smide uniformen og trække i direktørsættet.
"Jeg har aldrig haft en drøm om at blive direktør. For mig har det altid handlet om, at det skal være sjovt lige nu og her".
Er det så det lige nu?
Han trækker på smilebåndet og drejer lidt på sin bærbare computer.
"Ja, det er det uden tvivl. Men det er også en udfordring. Det er noget af det hårdeste, jeg har prøvet, men jeg tror også på, at der er en tid efter krisen, hvor det kommer til at blive det hele værd," svarer han.
Hoteller og restauranter har igen over 100.000 ansatte
Isolationskrav uden kompensation gør ondt på Halifax Burgers