Mexikæde holder fast i vækstplaner – selvom coronapas bremser impulskøb
For få kunder kommer ind i restauranterne lige nu, men ellers er der fart på salget af det mexicansk inspirerede takeaway.
Restaurantkæden Zócalo har fået en god start for sine to nye lokationer i København, der er åbnet i år midt i pandemiens mange påvirkninger. Derfor holder kæden også fast i vækstplanerne om at åbne op mod 25 steder på sigt.
"Strategien er den samme, og vi ryster ikke på hånden, selv om det har været et vanskeligt år for branchen. Vi er tilfredse og er blevet taget godt imod på vores nye steder på Nørrebro og Frederiksberg," siger Søren Skydt-Nielsen, der er franchisetager af Zócalo-konceptet sammen med Jimmy Seide Petersen.

Selskabet bag den danske del af Zócalo, der udspringer af den islandske kæde Serrano, er netop kommet med 2020-regnskabet, der viser nedgang i bruttofortjenesten til 0,7 mio. kr. fra 1,1 mio. kr. i første år.
Bundlinjen er omvendt i plus med 0,6 mio. kr. for 2020 mod et minus på 0,9 mio. kr. i 2019.
Coronakæp i hjulet
Mens vækstplanerne for fremtiden er klare, driller restriktionerne i forhold til coronapasset omvendt kæden på kort sigt i den vigtige sommersæson, fordi fastfoodkæden i den grad lever af sultne besøgende, der tager en pludselig beslutning.
"Det kan mærkes, at vi ikke helt er på bagkant af pandemien endnu. Der er stadig nogle restriktioner, og især kravet om coronapas er den store ubekendte, der begrænser antallet af gæster for os lige nu, fordi gæsterne ikke lige kan tage den impulsive beslutning om at besøge os," siger Søren Skydt-Nielsen.
"En meget stor del af omsætningen ligger stadig som takeaway og vi skal have flere gæster ind i restauranterne," siger han med henvisning til at fortjenesten er mindre ved at sælge gennem leveringstjenesterne.
Klar med næste åbning
Med Zócalo-placeringer i Tivoli, på Nørrebro og Frederiksberg har franchisetagerne fået testet et bredere udsnit af hovedstadens fastfoodkøbere og føler sig overbeviste om, at der er et større dansk marked for deres bud på burritos, quesadillas og salater.
"Med de to nye steder mærker vi, at det rammer noget i markedet og er derfor fortrøstningsfulde i forhold til at åbne nye steder. Vi har skrevet under på en ny lokation og håber at kunne åbne en mere i år, men de attraktive lokationer hænger ikke på træerne. Strategien er fortsat at starte i hovedstadsområdet og brede os ud derfra," siger Søren Skydt-Nielsen.
Serrano har 10 restauranter på Island og i Sverige er der 15 restauranter under Zócalo-konceptet. Zócalo er navnet på det største torv i Mexico City – en af de største pladser i verden. Maden er inspireret af den amerikanske tex mex-kultur i bydelen Mission District i San Francisco.
Første skridt ind på det danske marked blev taget i 2019 og planen er altså at åbne den fjerde restaurant i år.
Relaterede artikler:
Restaurantkæder på ekspansionstogt kigger mod Esbjerg
For abonnenter
Ny franchisekæde går efter 25 restauranter i Danmark
For abonnenter