FødevareWatch

Onlinesupermarked har solgt færre måltidskasser end ventet

Onlinesupermarkedet Osuma kastede sig ind på måltidskassemarkedet for et halvt år siden. Men dårlig timing, minimal markedsføring og et for simpelt produkt har været med til at give en træg start for det nye initiativ. "Vi har ikke solgt så mange kasser, som vi havde håbet på," lyder det.

Foto: PR

Mens flere og flere danskere har villet købe måltidskasser, har flere og flere aktører meldt sig på banen for at få en bid af kagen. En af dem er onlinesupermarkedet Osuma, der indgik et samarbejde med Retnemt om at sælge måltidskasser i december 2018.

Men som forholdsvis ny spiller har Osuma ikke nået at få sin bid af de høje vækstrater, som markedet tidligere har oplevet.

"Måltidskassemarkedet har været i eksplosiv vækst i de sidste mange år, og der er kommet mange nye aktører til. Men det kan være, at vi har ramt på et tidspunkt, hvor det er begyndt at stagnere, fordi der simpelthen er kommet så mange udbydere," fortæller adm. direktør i Osuma, Carsten Pahlke, og fortsætter:

"Vi har ikke solgt så mange kasser, som vi havde håbet på. Der har været tale om en soft launch fra vores side, og vi havde troet på mere organisk salg."

Vi arbejder meget i retning af en overordnet markedsplads tanke, hvor vi vil sælge flere typer varer end blot dagligvarer. Der er måltidskasser et ben, men der vil komme flere ben henad vejen

Carsten Pahlke, adm. direktør, Osuma

Han ønsker ikke at blive konkret i forhold til udviklingen, men peger i stedet på to andre årsager — udover dårlig timing — til den svage start.

En af dem er markedsføringsindsatsen. Netop fordi Osuma er gået stille med dørene, er selskabets måltidskasser ikke rigtig nået ud til konkurrenternes kunder, og derfor har konceptet ikke formået at stjæle markedsandele.

"Vi er ikke gået bredt ud og har trykket hårdt på med markedsføring og forsøgt at lokke nye kunder til fra andre måltidskasseløsninger og få dem over på vores løsning," siger han.

Det er vel ikke for sent?

"Nej, nej, bestemt ikke. Vi skal bare finde det rette produkt at tilbyde i markedet, før vi trykker ekstra til."

Og netop finjustering er nødvendigt først, fortæller direktøren. Osuma introducerede måltidskasserne med blot to valgmuligheder, 'familiekassen' og 'den eksotiske'.

"Vi er kørt benhårdt efter en simplicity model. Det skulle være så nemt som overhovedet muligt. Det synes vi også, at det er blevet. Men det kan godt være, at der er en smule for få kasser at vælge imellem. Nu sidder vi og kigger på, om vi ikke skulle udvide og komme med flere valgmuligheder," fortæller han.

Et ben ud af flere nye ben

For Carsten Pahlke er det dog ikke jordens undergang, at Osumas kernekunder ikke har taget så godt imod tiltaget som forventet, for måltidskasserne er altså primært sat i verden for at tiltrække nye kunder, når tiden er til det.

"Indtil nu har vi primært forsøgt at præsentere det overfor vores nuværende kunder som en ny supplerende service. Vi havde forventet, at flere var hoppet på og sagt, at det ville de gerne afprøve eller abonnere på. Men vi er rigtig godt tilfredse med, at vores kernekunder bliver hængende hos os og fortsat handler på den måde, de har gjort tidligere," siger Carsten Pahlke og fortsætter:

"Vi har lært, at vores kernekunder ikke vil ændre deres vaner — eller i hvert fald ikke så mange af dem, som vi havde troet."

Selvom produktet skal rettes til, og det endnu ikke har været en udpræget succes, mener han stadig, at det har været rigtigt at bevæge sig ind på markedet for måltidskasser.

"Det ligger meget tæt på vores nuværende DNA, og vi har varerne i forvejen. Vi vil rette til med vores samarbejdspartner," siger direktøren med henvisning til Retnemt.

Indtoget er en del af strategien om at udvide sortimentet, så det ikke udelukkende handler om ren dagligvarehandel på nettet.

"Vi arbejder meget i retning af en overordnet markedsplads tanke, hvor vi vil sælge flere typer varer end blot dagligvarer. Der er måltidskasser et ben, men der vil komme flere ben henad vejen," siger han uden at ville løfte sløret for konkrete initiativer.

Flere spillere bremser op

Generelt har flere og flere spillere meldt sig ind i konkurrencen om måltidskasser, for eksempel store spillere som Coop, Salling, Lidl og Nemlig.com, der har gjort sit indtog på måltidskassemarkedet, mens nye spillere udfordrer konceptet. Det gælder eksempelvis Homemate, som udspringer af takeaway.

Mange konkurrenter på måltidskassemarkedet har tidligere oplevet høje tocifrede vækstrater, men hos flere af dem har man i det forgangne år set den markante vækst flade ud. Det har været tilfældet for eksempelvis mere etablerede spillere som Aarstiderne og Retnemt, der måtte tage til takke med en toplinjevækst på henholdsvis 2 og 4 pct. i 2018 efter flere år med tocifrede vækstrater.

Måltidskassemarkedet kigger ofte mod Sverige, som er længere fremme end Danmark på det område. Der er markedet stagneret, og en stor svensk spiller som Linas Matkasse er gået tilbage. I Danmark er det endnu ikke så grelt, og virksomhederne melder altså stadig om vækst, omend lavere end tidligere for de spillere, der har nogle år på bagen.

Netsupermarked splitter op og vinker farvel til logistikforretning

Dansk måltidskassefirma lander sit hidtil største underskud på 40 millioner

Onlinesupermarked vil sælge måltidskasser fra kendt aktør

Retnemt lander fladt efter vækstridt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier