FødevareWatch

Mikrobrygger: "Alle alarmklokker ringede, da der pludselig lå en mail fra Royal Unibrew"

Mikrobryggeriet Dry & Bitter træder ind på uberørt land ved at hoppe med på nyt fadølssats fra Royal Unibrew. Trods umiddelbar skepsis er der stor tro på, at bryggerikæmpens åbning kan blive en fordel for den københavnske mikrobrygger.

Royal Unibrew lancerede i sidste uge sit seneste træk på markedet for specialøl.

Fadølsvægge med op mod 30 haner hos bar- og restaurantkunder skal sammen med et nyt samarbejde med lokale mikrobryggere få flere ølkunder inden for og øge salget af de øl, som ikke smager ret meget som den klassiske pilsner.

Initiativet skal læses som et direkte modtræk til Carlsbergs fadølssats Draughtmaster, som gør det muligt for Valby-bryggeriets kunder at eksperimentere mere inden for de specialøl, der produceres i Carlsbergs eller partneren Brooklyn Breweries' regi.

Blandt de første til at gøre brug af mulighederne på Royal Unibrews nye ølvæg finder man gin- og ølbaren The Bird og mikrobryggeriet Dry & Bitter. Selvom initiativet endnu har til gode at fejre én måneds fødselsdag, mener cheferne i de to forretninger, at det giver særdeles god mening at hoppe med ombord i et fælles samarbejde.

"Helt ærligt skal jeg indrømme, at alle alarmklokker ringede, da der pludselig lå en mail fra Royal Unibrew, for hvad handlede det her i grunden om?"

Sådan indleder brygmester Søren Wagner snakken om, hvordan samarbejdet med Royal Unibrew og The Bird er kommet ud af starthullerne.

Han fortsætter:

"Men efterfølgende talte jeg så med Anders Kissmeyer (brygmester tilknyttet Royal Unibrew som tidligere har været med til at starte Nørrebro Bryghus op, red.), som har været min chef på Nørrebro Bryghus, og det blev klart for mig, at vi ikke kommer til at gå på kompromis med noget af det, som vi står for, ved at være med."

Adgang til lukket land

Helt enkelt handler Royal Unibrew-konceptet om, at den enkelte barejer - i dette tilfælde Christian Tønnesen fra barkæden The Bird - får lov til at sælge øl fra andre end bryggerikæmpen på det fadølsanlæg, som Royal Unibrew har stillet op bag bardisken. Mikrobryggeren skal betale 500 kr. om måneden for hanepladsen, men til gengæld får både han og baren en specialølseksponering, som ellers ville have været svær at få.

"For en lille aktør som os har det at komme til salg på større barer været helt lukket land. Med det her setup får vi adgang til et større publikum, og vi kan få en eksponering, som vi med vores øl ellers aldrig kunne komme i nærheden af," siger Søren Wagner.

Fra barejer Christian Tønnesen var der ikke lang betænkningstid, da han fik mulighed for at få andet i hanerne end de øl, som bliver stillet til rådighed fra Royal Unibrews sælgeres side.

"Jeg sagde på stedet ja. Uden ellers at skulle sammenligne, nørder de (Dry & Bitter, red.) med øl, som vi gør det med gin, og i ordenes bedste forstand tilbyder de spændende og syrede ting, som vi ikke vil kunne have på fad, hvis ikke denne mulighed var opstået," siger han.

Han tilføjer:

"Da vi selv startede op for snart seks år siden, ville vi gerne have haft en mulighed som den her. At vi kan være med til at give nogle mindre og nyskabende bryggere mulighed for at etablere sig, det gør det kun sjovere og mere spændende."

De to parter har givet hinanden et gammeldags håndslag på samarbejdet, og de første alarmklokker om en eller anden bagside af muligheden ved at nærme sig Royal Unibrew, har ikke ringet siden.

Del af øget dansk fokus

Dry & Bitter er et københavnsk mikrobryggeri, som har været i gang i fire år, og udover bryggeriet har Søren Wagner også et par ølbarer, blandt andet Fermentoren. Her bliver en mindre del af de omkring 500.000 årlige liter øl solgt.

Med afsæt i blandt andet syrlige frugtøl henvender en del af de lancerede øl sig til vindrikkere, der vil prøve noget andet, men man arbejder også med andre humlede øl, der er mere tilgængelige for den traditionelle fadølsdrikker.

70 pct. af produktionen bliver solgt i 12 udenlandske markeder efter nogenlunde samme devise, som andre mindre ølproducenter går til forretningen.

"Vi rejser en masse og er på mange ølfestivaler, og det har faktisk været sådan, at det var lettere at finde Dry & Bitters øl i London, end det har været i København. Det syntes jeg godt, at vi kan forsøge at lave om på, og derfor er det her ligesom andre ting, vi har i støbeskeen, med til understøtte, at vi også gerne vil noget mere i Danmark," fortæller Søren Wagner.

Kan koste bryggeri på kort sigt

I forbindelse med lanceringen af konceptet i sidste uge, fortalte Carsten Nørland, der er nordisk chef i Royal Unibrew, at man i barerne kan se omsætningen kan stige med op til 20-25 pct., når der installeres en væg med 10-20 haner med forskellige specialøl.

I bryggeriet er man ikke afvisende for, at det kan komme til at koste omsætning, at man lader andre aktører komme ind på hanerne, men på sigt giver det mening.

"På den korte bane mister vi højst sandsynligt noget salg. Men på den lange bane tror vi, at vi bliver mere attraktive," sagde Morten Christensen, forretningsudvikler hos Royal Unibrew, til Finans.

Royal Unibrew vil lægge afstand til Carlsberg: "På den korte bane mister vi højst sandsynligt noget salg"

Ny strategi skal pumpe langt mere specialøl ud af Royal Unibrews haner

Jysk ølmager løb med bryggeripris foran sjællændere

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier