FødevareWatch

Københavnsk brygpub vil gøre japanere kunsten efter

Brygpubben Brus i hovedstaden har bekæmpet børnesygdommene én for én siden den spæde start for to år siden og vendt et millionminus til et millionplus. Vi stopper ikke op, lyder det fra stifteren. Huset vil følge med de trends, der syder i branchen, og det tæller blandt andet dåsecocktails, der hitter i Japan i øjeblikket.

Tore Gynther, adm. direktør og medejer i brygpubben Brus. Foto: PR.

Menneskerne står i lag foran baren i den 750 kvadrameter store brygpub på Nørrebro i København, da FødevareWatch træder ind en fredag aften i maj.

Tapperiet Brus, hvis lokaler i tidernes morgen udgjorde et jernstøberi og en lokomotivfabrik, rummer i dag en restaurant, et bryggeri, en butik og en bar.

Loftshøjden i rummet til trods løber kondensen stadig ned af de 33 øl og cocktail-haner i baren.

Udenfor brygpubben lyser et skarpt skær fra gadelamper natten op. Flere gæster er trukket ud for at for lidt luft. Med lettere desorienterede udtryk står de tilbage tilsyneladende tilfredse med de øl, som ikke blev erhvervet uden albuekamp.

De mange mennesker tegner et umiddelbart billede af, at det går godt for brygpubben, og det mener direktør, stifter og medejer, Tore Gynther, også at det gør – men det har ikke været uden problemer undervejs.

"Det har været en vild rejse, men i sidste ende har det bare vist sig, at danskerne elsker friskbrygget øl," siger han til FødevareWatch.

Et millionminus vendt til millionplus

Tore Gynthers udtalelse om danskernes tørst efter friskbrygget øl, bekræfter 2017-regnskabet for Brus ApS, der netop er fyldt to år. Brygpubbens bruttofortjeneste er firedoblet i løbet af 2017 og udgør ved udgangen af året 8,16 mio. kr.

"Vi har været gode til at lytte til vores kunder, som bliver ved med at vælte ind. Det er ikke nødvendigvis øl-nørder, der kommer ned til os. Det er fru Nørrebro og alle mulige andre, der har lyst til at få noget kvalitetsmad lavet fra bunden og nogle friske bajere," fortæller direktøren.

Pubben har også skiftet de første røde tal på bundlinjen ud med sorte, og sidste års resultat blev på 1,07 mio. kr. mod et minus på 1,15 mio. kr. året før.

"Opstarten var forbundet med en masse omkostninger og børnesygdomme. Bryggeriet nede på Brus begyndte for eksempel reelt først at brygge øl fra andet kvartal i 2017," fortæller stifteren.

Også antallet af medarbejdere i bryggeriet er fulgt med den løftede top og bund, og de fuldtidsansatte udgjorde ved udgangen af 2017 samlet 16 stillinger mod 10 året før.

Cocktails på dåse

En af de vigtigste veje, ejerne i Brus har valgt at gå i bestræbelsen på at få pubben til at give overskud, har handlet om at binde virksomhedens strittende grene sammen til ét organisk bundt, forklarer Tore Gynther.

"Vi har gjort restaurant, bar, butik og bryggeri til et uniformt koncept i stedet for at separate områder. Omstruktureringen og investeringerne, som vi tror på, har gjort en stor forskel for forretningen. Vi stopper ikke op, men fortsætter med at udvikle os selv," fortæller han.

Seneste skud på stammen er en maskine, der skal få ølhusets bryg på dåser.

Lige nu kan den betjent med håndkraft spytte 500 dåser ud i timen, ifølge medejer i Brus, Morten Bruun, der betegner sig selv om husets "praktiske gris".

Det er ikke kun bryggeriets øl, der skal på dåser. Lige nu er cocktails på dåse i høj kurs i Japan, og selvom det lille bryghus på Nørrebro ikke har planer om at sende sine dåser uden for Europas grænser, ser de samme potentiale i whiskey sour på dåse, som japanerne gør.

Derfor skal Mikropolis' cocktails, som lig Brus er et datterselskab til moderselsabet To Øl, hældes på dåse i brygpubben på Nørrebro.

Som en iPhone man ikke kan betjene

De kommende dåsecocktails er klar i pipelinen, men når ikke at stå klar til sommerens festivaler. Det ægrer medejer Morten Bruun, men han fortæller, at teknologien endnu ikke helt rækker til at betjene den dåse, som husets cocktails skal på.

"Vi er ligesom de der gutter, der render rundt med den nyeste iPhone før alle andre og ikke helt er klar over, hvad den kan endnu – og som mangler en softwareopdatering, inden den når sit fulde potentiale. Dåsemaskinen er en version 1.0, og vi forventer at opdatere den til version 2.0 inden længe," fortæller medejeren.

Han tror derfor ikke på, at danskerne kommer til at stå med en Brus dåsecocktail i hånden, før festivalsæsonen er ovre.

"Hvis jeg tager mine mest pessimistiske briller på, begynder påfyldningen og salget af cocktails på dåse ikke før september-oktober," siger Morten Bruun.

Han håber at kunne tilbyde restauranter og caféer dåserne som et alternativ til en god bartender.

Lukker ved 1000 abonnenter

En anden idé, som ejerne i pubben har brygget på i relation til dåsemaskinen, er øl på abonnement. Kapaciteten rækker endnu ikke til mere end 1000 abonnementer, hvilket direktør Tore Gynther er godt tilfreds med.

"Pointen er at skabe en så frisk øl-oplevelse, som det overhovedet er muligt. Kunderne skal gennem abonnementet få en øl frisk fra fad den dag, den bliver hældt på dåse, sendt direkte hjem til sig. Derfor er dåselinjen ikke købt ind til at skabe store volumener," fortæller stifteren, der håber at kunne tilbyde nye øl hver anden uge.

Af samme grund har bryghuset heller ikke ambitioner om at nå bredt ud i detailhandlen, ifølge Morten Bruun.

"Vi har ikke lyst til at have en masse dåser stående på et fjernlager et eller andet sted i et halvt, år inden det ryger ud i supermarkedet," siger medejeren.

Logistikken er en anden væsentlig årsag til, at netop den ambition ikke er at finde på bryghusets to do-liste, og at den ikke får plads lige foreløbig.

"Vi kommer ikke til at blive leveringsdygtige på niveau med de dåsecocktails, der findes i supermarkeder pt., og vi kan slet ikke følge med prismæssigt. Vores dåselinje er stadig forholdsvis lille. Vi vil selvfølgelig gerne lave flere og flere dåser med tiden, men det kommer også lidt an på, hvordan det går, når projektet er oppe at køre til efteråret," siger Morten Bruun.

Bryghus med turbulent fortid satser lokalt

"Heldigvis var der da steder, vi ikke tjente penge"

 

Ung cocktail-virksomhed fordobler underskuddet

Formand for Det Fri Øl: Om tre måneder vil tingene begynde at ændre sig i ølmarkedet

 

Forsiden lige nu

EU klar med strammere transfedtregler

EU-Kommissionen har vedtaget en stramning af, hvor meget transfedt, der må være i fødevarer på det europæiske marked. Det vækker glæde i det danske.

Naturmælk øger omsætningen med 16 pct

Det sønderjyske andelsmejeri, som i slutningen af 2016 overtog Øllingegaard, lægger et stort tocifret antal millioner til på toppen. På den nederste linje er røde tal erstattet af et rekordstort resultat.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier