FødevareWatch

Coop er langt foran ambitionerne i voksende måltidskassemarked

Efter en stejl startkurve for Coops nye måltidskasser kunne Coop allerede efter få uger sætte flueben ved ambitionerne for det første halve år. Ifølge kommerciel direktør har detailkoncernen særligt en stor fordel, som vil blive afgørende for den fremtidige onlinevækst.

Fra start gik det rigtig stærkt for Coops alternativ til de måltidsløsninger, som mange forbrugere kender fra Aarstiderne og Retnemt.dk.

Meget kort tid efter lanceringen i midten af september nåede kommerciel direktør i Coop.dk Mad, Morten Viktor, og resten af holdet bag måltidskassesatset en milepæl, som oprindeligt først skulle passeres en gang i 2018.

Langt over halvdelen af vores nuværende måltidskassekunder supplerer med køb af andre varer, og det finder vi selvfølgelig meget interessant."

Morten Viktor, kommerciel direktør, Coop.dk Mad
"Med risiko for at vi kommer til at lyde en smule konservative i vores første ambitioner, så nåede vi faktisk allerede efter 4-5 uger vores halvårsmål," siger Morten Viktor til FødevareWatch.

Det er på centrallageret i Vallensbæk, at Coop-holdet pakker de måltidskasser, som indeholder afmålte grøntsager, kød og fisk til flere dages måltider. Som det er på onlinemarkedet for dagligvarer har den kommercielle Coop-direktør også særdeles høje forventninger til, hvad Coops fremtidige rolle bliver i markedet for måltidskasser.

"Jeg kan ikke se nogen grund til, hvorfor vi ikke skal kunne blive rigtig store på det her. Vi har alle de rigtige råvarer i butikken og det gode netværk af kokke, som kan lave nogle spændende ugemenuer, så jeg tænker, hvorfor ikke tage det marked, det bare vokser og vokser," siger han.

Hos den nok største onlinekonkurrent i Nemlig.com tilbyder man stadig ikke måltidskasser. Her kan man i stedet indkøbe råvare til retter, måltid for måltid. Hos Aarstiderne kan man tilvælge varer fra et sortiment, der er begrænset af at være økologiske fødevarer alene.

Tidligere har Coop-direktør Morten Viktor udtalt, at detailkoncernens andel af markedet for måltidskasser, som formodes at være på omkring 1 mia. kr. i løbet af 2-3 år skal være 36 pct. svarende til Coops andel af dagligvaremarkedet i Danmark.

Over halvdelen lægger varer til

Ifølge Morten Viktor ligger er der flere fordele forbundet med, at man som dagligvarebutik på nettet, kan binde salget sammen med de abonnementsbestilte måltidskasser.

Med måltidskasserne følger der en mulighed for at knytte andre netindkøb til leveringen. Dagen før levering modtager kunden en mail, hvori der er et tilbud om at få andre ting leveret med den måltidskasse, som i forvejen har betalt fragten.

"Om det er rødvin, køkkenrulle, hundefoder eller havregryn, så kan du bestille det sammen med måltidskassen. Det er er marked i vækst, men vi ser store potentialer i den del, som handler om, at vi kan bundle det med de øvrige dagligvarer, som sælges i butikken, og det har været en af hovedårsagerne til, at vi er gået ind i det her marked," siger Morten Viktor, der videre forklarer, at det siden lanceringen af måltidskasserne har drevet onlineforretningen frem.

"Langt over halvdelen af vores nuværende måltidskassekunder supplerer med køb af andre varer, og det finder vi selvfølgelig meget interessant," lyder det fra den kommercielle direktør.

Foden lettes fra speederen

Efter tre måneder i markedet har Morten Viktor sammen med resten af holdet løftet foden fra markedsføringsspeederen, så alle dele af det nye forretningsområde kan følge med.

"Vi kan ikke blive ved med at holde det tempo, som vi har kørt med her i starten. Nu holder vi lidt igen, for vi vil gerne have fokus på, at folk får en god oplevelse, og derfor skal vi ikke love mere, end vi kan holde," siger han og tilføjer:

"Det er også derform vi nu holder lidt igen med markedsføringen. For vi kan se, at så snart vi trykker på den knap, så sker der noget med antallet af bestillinger. Og det er selvfølgelig en meget enkel og god metode at bruge, når vi skal tilpasse vores vækst fremadrettet."

Postnord-farvel har bremset væksten i Coops onlinesats

Coop vil have en tredjedel af måltidskassemarkedet inden for tre år

Boomende marked lokker Coop til måltidskasserne

Forsiden lige nu

Skipperpibe-ejere får ny svensk slikchef

På samme måde, som Cloetta i Danmark og Norge fik ny direktør i december skal den svenske del af forretningen til sommer også have ny direktør. Den nye direktør kommer fra en direktørpost i Findus-koncernen.

Unibake-direktør: 2017 bød på flere gennembrud

I et brødmarked, der som mange andre dele af detailhandlen har været særdeles udfordret af flad eller vigende vækst, hæfter Unibake-direktør Allan Christiansen sig ved, at 2017 bragte gennembrud for eksporten i en etableret kategori og et nybrud i økologiproduktionen.

Seneste Detail

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier