Chokoladechef: Folk har brug for chokolade i dårlige tider
Der er ingen sure miner hos topchefen for britiske Hotel Chocolat, Angus Thirlwell. I stedet for at drosle ned på grund af høj inflation og frygten for, at forbrugerne spænder livremmen ind, så har den britiske chokolademager i stedet travlt med at forberede sig til en meget travl julesæson.
Der skal nemlig chokolade til for at løfte humøret, mener Angus Thirlwell.
”Vi ser, at folk har brug for chokolade. Vi har set det under tidligere recessioner - eksempelvis tilbage i 2008,” siger topchefen til Reuters.
Det er dog for tidligt endnu at komme med finansielle forventninger - men de vil blive serveret i januar, lover han.
I år ventes den underliggende drift før skat og ekstraordinære udgifter at ende på 21,7 mio. pund, hvilket er mere end dobbelt så meget i forhold til året før, hjulpet godt på vej af en voksende abonnementsskare.
De to foregående år har december var ramt af pandemien, men i år er der åbnet - og de seneste seks måneder har de britiske forbrugere købt i butikkerne, hvad der svarer til omkring 70 pct. af selskabets salg.
”Vi ser lige nu, at momentum styrkes,” siger Angus Thirlwell om sine forventninger til jul.
Hotel Chocolat har mere end 100 butikker i Storbritannien og en chokoladefabrik i Cambridgeshire, det østlige England.
Selv om stigende udgifter i Storbritannien har sendt forbrugere hen i supermarkeder for at købe billigere chokolade, så siger topchefen, at det er anderledes for en specialforhandler, da folk stadig ønsker at forkæle sig selv og andre.
Hotel Chocolat stiger 2,1 pct. torsdag middag på børsen i London.
Chokoladeproducent finder det sværere at prissætte sit produkt
Overblik: Disse 20 fødevarer er steget mest - og mindst - i pris
Chokoladefabrik skruer på produktionen for at undgå store elregninger