FødevareWatch

Store forventninger til økologisk foodservicefremstød

Med dronningen og kronprinsen i front drager en større delegation i denne uge til Berlin for at sætte spot på de danske producenter, der kan levere fødevarer til en hastigt voksende økologisk sektor.

Foto: David Ebener/AP/Ritzau Scanpix

De tyske forbrugere køber i stigende grad økologiske fødevarer, og den fremgang skal danske fødevare- og ingrediensvirksomheder have del i.

Derfor er en dansk delegation med kongehusets to spidser i front i denne uge at finde på et stort erhvervsfremstød i Berlin d. 10.-11. november.

Ifølge Landbrug og Fødevarer købte de tyske forbrugere i 2020 økologiske fødevarer for knap 15 mia. euro, svarende til 111 mia. kr. Det var en stigning på 22 pct. i forhold til året før, og særligt inden for foodserviceområdet ligger der i fremtiden gode muligheder for danske virksomheder, siger Mette Gammicchia, chef for marked og ernæring.

"Vi har gennem længere tid bearbejdet det tyske foodservice-marked for økologi, og nu vurderer vi, at der endelig er hul igennem. Derfor er der på erhvervsfremstødet en række danske virksomheder med, som gerne vil have endnu mere gang i eksporten af økologiske og bæredygtigt producerede fødevarer til Tyskland," udtaler hun i en pressemeddelselse.

Blandt de 15 deltagende virksomheder er Copenhagen Distillery, der producerer økologisk spiritus og allerede leverer til en række restauranter og barer i Danmark.

"Vi vil gerne gøre opmærksom på, at vi tilbyder en række økologiske produkter og dermed gøre os interessante for restauranter og barer i blandt andet Berlin," siger Jesper Mathiesen, salgschef i Copenhagen Distillery.

Omkring 14 pct. af den danske vareeksport går til Tyskland og med en værdi af 329,6 mia. kr. er Tyskland Danmarks største samhandelspartner.

Nyt tiltag skal markedsføre bæredygtige fødevarer i udlandet

Arla vil klemme ny vækst ud af sine mest kendte brands

Mere fra FødevareWatch

Barkoncern: Branchen er økonomisk underdrejet

I Rekom har man ovenpå onsdagens pressemøde og dertilhørende restriktioner svært ved at forstå, hvorfor det netop er nattelivsbranchen, der skal holde igen. "Det er ikke vores målgruppe - de 18 til 40 årige, der ligger højest i statistikkerne over smittede," siger koncernens politiske direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier