Drikkevareselskab splitter op for at servicere barer og restauranter bedre
Bar- og restaurationssektoren kræver større opmærksomhed og flere services i denne tid, lyder meldingen fra det aarhusianske drikkevareselskab Bevco.
Selskabet vil derfor splitte forretningsområderne op fra nytår, hvor private og virksomheder i detailforretningen fortsat kan handle hele spektret af drikkevarer og tilbehør i Bevco-regi, mens ontrade-kunderne fremover bliver serviceret i det nystartede søsterselskab Bar Engros.
Baggrunden for denne øvelse er ifølge adm. direktør Michael Svejstrup, at der er brug for mere skræddersyede løsninger til barer, spisesteder og nattelivet.
”I stedet for at passe alle ned i samme kasse har vi valgt at dele det op i to kasser, og på sigt kan de to forretninger splittes op i to lokationer. Vores grossistben spænder lidt ben for vores detailben, og derfor skal de vokse sig store hver for sig – og det er der rig mulighed for på markedet,” siger Michael Svejstrup.
Kræver andet setup
Han mener, at der er brug for en skarpere opdeling nu, hvor selskabet har nået størrelse og kompleksitet, hvor der er brug for at kunne tilbyde mere specialiserede drikkevareløsninger.
”Vores prisstruktur i Bevco passer ikke godt nok til ontrade-delen, og hele strukturen kommer ikke til sin ret hos den professionelle kunde, hvor det er en sværere disciplin, og der skal leveres noget andet, som ikke mange kan i branchen. Derfor har vi ansat Steen,” siger Michael Svejstrup med henvisning til, at selskabet har hentet brancheprofilen Steen Møller ind som partner og specialist i ontrade-salget.
Hans opgave bliver at sætte fart på det nye selskab og sikre de bedste løsninger til sektoren, hvor mange er trængte i øjeblikket og fremover kan få gavn af en række dataløsninger med statistikker og prisvarsler.
”Nu har vi 140 ontradekunder, der har brug for særskilt services, og hvor vi kan lave noget overblik og nogle lækre værktøjer for barkunderne, men som ikke er interessante for hr og fru Danmark,” siger Bevco- og Bar Engros-direktøren.
Vokser og lander omkring nul
Han pointerer, at opsplitningen ikke er en reaktion på krisetegnene i den professionelle del af branchen, men at det mere drejer sig om at positionere sig til at skabe vækst i både Bevco og Bar Engros, hvor der ligger tocifrede millionomsætninger i begge ben.
Bevco ventes at komme ud af 2022 med vækst, men under budgettet og uden et stort overskud, hvilket skyldes presset i markedet fra inflation og krigen i Ukraine. Men på længere sigt forventer selskabet fortsat at løfte omsætningen fra det nuværende niveau omkring 100 mio. kr. i år til 250 mio. kr. i 2024.
”Målsætningen er den samme, og det går egentligt ret godt. Vi har stadig vækst, og selv om vi godt kunne have tænkt os et overskud i 2022, er vi tilfredse, hvis vi går i nul.”
Sammenhæng mellem coronalån og konkurser: ”Ikke en chance for at tjene pengene tilbage”
Drikkevareselskab forventer firedobling af konkurser blandt erhvervskunder