Russisk McDonald's-kopi er ramt på omsætningen
De russiske forbrugere vil tilsyneladende hellere have den ægte McDonald’s-vare, hvis man skal tro en af de ledende skikkelser i restaurantbranchen i Moskva, Sergey Mironov.
Han fortæller i hvert fald til det russiske nyhedsbureau Tass, at fastfood-kæden Vkusno I Tochka, der dybest set bare er en russisk McDonald’s i forklædning, ”ifølge vores beregninger” har oplevet et omsætningsfald på 15-20 pct. siden rebrandingen.
McDonald’s valgte at lukke alle sine restauranter på tværs af Rusland den 14. marts som følge af landets brutale invasion af og krig i Ukraine. Sidenhen trak McDonald’s sig helt ud og solgte forretningen og butikkerne til forretningsmanden Aleksandr Govor. Siden den 12. juni har selskabet opereret under navnet Vkusno I Tochka, der betyder noget i retning af ”Lækkert – punktum”.
Sergey Mironovs udmelding om restaurantkæden kommer på et tidspunkt, hvor en russisk pendant til KFC så småt er ved at være klar. Selskabet Smart Service Ltd LLC har fået lys til at overtage i alt 70 KFC-restauranter som franchiser.
I forlængelse af Sergey Mironovs udmelding har Vkusno I Tochkas presseservice henvendt sig til Tass og oplyst, at restaurantkæden skulle have genvundet markedsandelen på syv pct. af det russiske marked, som før tilhørte McDonald’s.
Ejere af russiske McDonalds åbner restauranter med nyt navn og logo
Russiske fanger skal erstatte Ikea og producere møbler af ”bedre kvalitet”