FødevareWatch

Detailhandlen forventer at hæve priserne de næste måneder

I de dele af detailhandlen, hvor der sælges fødevarer, forventer tre ud af fire virksomheder højere priser.

Foto: Joachim Ladefoged / Ritzau Scanpix

Spørger man de detailhandlende i Danmark, er der flere prisstigninger på vej. Det har Danmarks Statistik gjort, og svarene tegner et billede af, at de ellers historiske prisstigninger i Danmark ikke er forbi.

I alt svarer 55 procent af de detailhandlende, at de forventer at hæve priserne de næste tre måneder.

Detailhandlen er der, hvor varerne sælges direkte til forbrugeren. I modsætning til mellem producent og detailhandel eksempelvis.

Der er dog store forskelle, alt efter hvad de detailhandlende sælger. Inden for bilhandlen er der mere afdæmpede forventninger til prisstigninger.

Til gengæld ser det mere grelt ud hos resten af detailhandlen. I den del af detailhandlen, hvor der sælges fødevarer, drikkevarer og tobak, forventer tre ud af fire butikker at hæve priserne de næste tre måneder.

På tankstationer er det 95 procent af virksomhederne, der regner med, at kunderne vil blive mødt med højere priser i de næste måneder.

Tallene er indsamlet siden slutningen af maj til og med sidste uge. Da Danmarks Statistik spurgte i maj var der lidt flere, der forventede at hæve priserne.

Cheføkonom hos Arbejdernes Landsbank, Jeppe Juul Borre, hæfter sig dog ved, at forventningerne om prisstigninger stadig er ret udbredte selv efter historiske prisstigninger i april og maj.

”De danske forbrugerpriser stiger aktuelt med det højeste siden 1983. Prisstigningerne er brede og er ikke længere primært drevet af energi, som tidligere var tilfældet,” skriver han i en analyse.

”Den nuværende inflation svarer til, at en børnefamilie skal have mere end 32.000 ekstra op af lommen for at købe det samme i et årligt forbrug. Og det er altså helt og alene stigende priser, og ikke fordi man får mere for pengene.”

Ifølge Jeppe Juul Borre kan prisstigningerne blandt andet føres tilbage til, at producenterne af varerne oplever højere priser.

”Producentpriserne er steget med hele 37 procent i forhold til for et år siden. Det er især de højere energi- og råvarepriser, som er med til at gøre det dyrere at være virksomhed,” skriver han.

”Og en del af den regning bliver sendt videre til de danske forbrugere.”

Købelyst endnu ikke knust af stigende priser

Stigende fødevarepriser koster familier 500 kroner om måneden

Coop om konflikt med Stryhns: Helt uacceptable prisstigninger

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier