FødevareWatch

Analytiker: Heinekens fremgang er godt nyt for Carlsberg

Tocifret kinesisk vækst hos Heineken er kun godt nyt for landets største bryggeri. "Det er rigtig positivt for Carlsberg, da det er bryggeriets klart største marked i den asiatiske region," vurderer Sydbank-analytiker.

Foto: Claus Bonnerup/claus bonnerup

Det er godt nyt for Carlsberg, at den hollandske bryggeririval Heineken ser fremgang - særligt i Kina. Det må samtidig ventes, at Heinekens øgede omkostninger også vil påvirke det danske bryggeri.

Det siger Per Fogh, der er aktieanalytiker i Sydbank, til Ritzau Finans, efter at Carlsberg-konkurrenten er kommet med regnskab for første halvår.

Heineken har mandag morgen offentliggjort regnskab for første halvår af 2021, hvor bryggeriet samlet set voksede målt på ølvolumen - blandt andet med en tocifret vækst på det kinesiske marked, som er et af Carlsbergs hovedmarkeder.

"Heineken oplever tocifret vækst i Kina. Det er rigtig positivt for Carlsberg, da det er bryggeriets klart største marked i den asiatiske region," siger Per Fogh.

Imens bemærker aktieanalytikeren, at Carlsberg går fri af nogle af de markeder, hvor Heineken har oplevet tilbagegang - heriblandt Cambodia og Vietnam, hvor Carlsberg ikke er så store som hollænderne.

Den europæiske genåbning af barer og restauranter har også gjort godt for den hollandske bryggerikæmpe, selv om der endnu er vej til niveauet før coronapandemien.

"Vi er stadig væk ikke på niveau med 2019, men det begynder at gå frem, og det er helt sikkert positivt," siger Per Fogh til Ritzau Finans.

"Det er også noget af det, vi gerne ser afspejlet i Carlsbergs regnskab, når det kommer," fortsætter han.

Carlsberg offentliggør regnskab for andet kvartal den 18. august.

Heineken flager i sit halvårsregnskab for øgede omkostninger allerede fra andet halvår, mens stigende råvareomkostninger ventes at sætte sig på marginerne i 2022.

Det må ventes, at Carlsberg også vil stå foran lignende stigninger i omkostningerne, mener Per Fogh, som dog bemærker, at Carlsberg tidligere har håndteret omkostningerne effektivt.

"Carlsberg har altid været notorisk dygtige til at dissekere omkostninger og virkelig været dygtig til at holde dem nede og virkelig gode til at være på forkant med forretningen."

"Men omkostninger i forhold til råvarer vil nok alt andet lige også komme til at ramme Carlsberg," lyder det.

Heineken slår analytikernes forventninger

Carlsbergs salg i Myanmar eksploderer – befolkningen boykotter militærets øl 

Mere fra FødevareWatch

Idealisten Merete Holsts vej til madtoppen

Merete Holst er kendt for at bygge Meyers Kantiner op og er en kvinde med stærke holdninger. Hun er træt af kapitalfonde i danske restauranter og kunne aldrig drømme om selv at sælge ud.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier