FødevareWatch

Babymadsproducent skruer op for investeringerne

Efter at have skruet omkring 100.000 låg på med håndkraft indleder Fra Fejø nu en omfattende modernisering. Kapaciteten øges, og der bliver plads til yderligere vækst.

Snart er det slut med at smække låg på med håndkraft. | Foto: PR / Fra Fejø

I kølvandet på to års produktion kommer én af flere investeringer nok til at afhjælpe adskillige ømme håndled hos fødevareproducenten Fra Fejø.

Det sker i form af en ny tappelinje, som fremover står for pakning og skruelåg på de mange tusind glas med babymad og gourmetprodukter på fabrikken i Stokkemarke på Lolland.

"Nu har vi rundet 100.000 glas babymos i hånden, så derfor er det vist også ved at være på tide," siger adm. direktør og medstifter Thomas Hermansen.

Direktøren sætter ikke konkrete tal på den nye modernisering af produktionsvilkårene, men uddyber, at den vil beløbe sig i "nogle hundrede tusinde". Foruden den nye tappelinje kommer opgraderingen af fabrikken også til at udgøres af et nyt kogeaggregat, der vil mere end tredoble produktionen.

"Vi er generelt ved at stabilisere vores produktion og investerer i nyt udstyr, så vi kan skalere vores forretning op på sigt," konstaterer direktøren.

Som det det ser ud nu, vil der være lidt kapacitet at give af.

Thomas Hermansen, adm. direktør i Fra Fejø

I konkrete tal øger fødevareproducenten kapaciteten fra mellem 1000-1500 enheder per dag til 3500-5000. Indtil i dag har virksomheden skruet alle låg på i hånden, hvilket dog ifølge direktøren selv er en smule symptomatisk.

"Vi får at vide, at vi er lidt konservative. Men det sådan vi gør: vi tager det sure, indtil vi har fundet ud af, om noget er finansielt bæredygtigt. Når det så bliver det, så er vi klar til at investere," siger medstifteren.

Udvidelsen er nogenlunde i tråd med de forventninger, som Thomas Hermansen luftede i et interview med FødevareWatch, der dengang lød på at kapaciteten skulle tredobles i 2020.

Tror på forstærkende effekt

Produktionsforøgelsen sker i en forretning, som gennem de seneste to er gået fra en plads i online- og specialsegmentet til at være fast inventar i alle landets Bilka- og Føtex-butikker. Her har selskabet i dag lidt over ti varenumre på fast på hylderne.

Som tidligere beskrevet af FødevareWatch arbejder babymadsproducenten i dag mod en forretningsmodel, som foruden økologisk babymos skal omfatte en overordnet brandbevidsthed, der kan følge forbrugerne lagt ud over de spæde barneår.

"Vi tror et sted på, at der er noget forstærkende i, at forbrugerne møder vores babymad, når de køber produkter til deres barn – men når barnet er blevet større, så skal de gerne kunne møde vores produkter igen, når de skal købe noget marmelade, eddike eller noget tredje," sagde Thomas Hermansen til FødevareWatch tidligere på ugen.

Ifølge direktøren er der ikke en forventning om, at hele den øgede produktion står til at skulle køre på alle stempler til at begynde med.

"Som det det ser ud nu, vil der være lidt kapacitet at give af. Det kan måske på overfalden lyde som en overinvestering, men vi vil gerne sørge for, at det også giver lidt luft," siger han.

Ægtepar vil sælge 100.000 glas økologisk babymos: "Vi så et hul i markedet" 

Fra Fejø udvider strategien: "Vi skal være et brand" 

Lollandsk fødevarestartup får millionrygstød 

Mere fra FødevareWatch

Hvem er Henning Kjeldsen?

PROFIL: Han er en mand med mange ansigter. I offentligheden er han døbt "kvotekongen", i retssystemet er han tiltalt, men der er også en anden fortælling om storfiskeren Henning Kjeldsen. På havnen i Skagen er han helten og manden, som hjælper de unge fiskere ind på et hårdt marked.

Danæg overtager finsk partner

Danæg-koncernen, der i forvejen ejede omkring en fjerdedel af et finsk pakkeri og produktselskab, har købt resten af selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier