FødevareWatch

Adam Aamann:"Jeg har det så supersvært med den der offerrolle"

Indehaver af Aamanns restauranter og deli kunne ikke hoppe med på "hylekor", da corona gav restaurationsbranchen en lige højre. "Vi sælger en dejlig oplevelse, hvor folk kommer ind og får en skøn frokost ," lyder det fra direktøren.

Adam Aamann ville ikke skrue ned på vågeblus under corona - det ville betyde et manglende fællesskab med kunder og medarbejdere. I stedet tog han afstand fra "hylekoret". Foto: Miriam Dalsgaard

Der er ikke meget klynk over kok og restauratør, Adam Aamann, der blandt andet ejer Aamanns Restauranter, og ligesom resten af restaurationsbranchen blev mødt af restriktioner, da coronaen nåede Danmark i marts.

"Den der "øvhed", det er ikke det vi sælger. Vi sælger en dejlig oplevelse, hvor folk kommer ind og får en skøn frokost eller middag med masser af god mad, og det hænger dårligt sammen med, at man står frem og beklager sig en hel masse," siger Adam Aamann, om de første par uger, hvor han ikke ville melde negative beskeder ud til offentligheden.

Både på grund af virksomhedens brand, men også fordi tilstandene ændrede sig hurtigt, og meldingerne ifølge ham nemt kunne blive forældet få dage senere og endelig; så ligger det ikke til Adam Aamann at være offer.

"Jeg har etableret en sund virksomhed, og vi skal nok overleve den krise. Når jeg ikke kan overskue at tilslutte mig et hylekor, er det også fordi jeg har det så supersvært med den der offerrolle, det er slet ikke mig."

Corona skabte fokus

At virksomheden har klaret sig godt trods corona skyldes ifølge Adam Aamann bl.a., at selskabet har flere ben at stå på, men det var også de mange ben, der kunne gøre det svært for virksomheden.

"Jo bedre det gik det ene sted, desto færre hjælpepakker fik det andet. Vi måtte stramme ballerne sammen. Hvis vi lukkede det hele ned på vågeblus og modtog hjælpepakker, ville det efterlade os i et vakuum uden mulighed for at bevare fællesskabet med vores medarbejdere og gæster," siger Adam Aamann, der i stedet skar ned på antallet af retter på menukortet.

Aamann forklarer, at det mindskede menukort og de færre personer i køkkenet både gav et økonomisk råderum, men også et øget fokus, som øgede kvaliteten endnu mere, og det vil ikke blive ændret.

"Vi kommer ikke til at gøre menukortet bredere igen, men måske med endnu hyppigere skift på menukortet," siger Adam Aamann om fremtidens menukort efter corona.

Vi kniber os i armen

Smørrebrødsmageren har på Refshaleøen i København blandt andet Aamanns Frokostordning, der leverer frokostordninger til omkring 700 mennesker, og hvor andre B2B-frokostfirmaer er lagt ned, går Aamanns som smurt.

"Vores frokostordning kører stadig godt, og det kniber vi os selv i armen med. Svaret er uklædeligt selvros, men det skyldes pisse god mad og personlig service. De kunder, der er faldet fra, er erstattet af folk, der var på venteliste, som der er plads til nu," siger Adam Aamann.

Refshaleøen huser også Aamanns Køkken, der udbyder events, her har størstedelen af arrangementerne heller ikke blevet aflyst. I stedet har kunderne udskudt dem, og den "krog" har en opløftende virkning.

Adam Aamann fortæller også, at han er positiv omkring årets resultat.

Travl jul og organisk udvidelse

Også på julefronten hører Adam Aamann ikke til flokken, der er nervøs for stilstående omsætning.

"Vi regner med en travl jul. Vi har gjort sådan, at man kan bestille julefrokost helt ned til fire personer," siger Adam Aamann.

Kan man regne med at se udvidelse i 2021?

"Vi har udvidelse på tegnebrættet, men det bliver organisk. Jeg har ikke en stor pengetank i ryggen, så vi må også se, hvordan julen går," siger Adam Aamann.

Restauratør har opfundet 14 nye produkter under corona

Michelin-restaurant kalder børn "de bedste gæster"

Mia Wagner: Brug corona til at rydde op i rækkerne

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier