FødevareWatch

Coop-tal viser at knap hver fjerde dansker er hoppet på grøn bølge

Mens forbrugerne, der nyder plantealternativerne, får meget opmærksomhed, peger analysechefen i Coop på, at salget stadig er af mindre størrelse.

Foto: CARSTEN ANDREASEN

Coop har foretaget en undersøgelse af kundernes forbrugsvaner, som viser at 24 pct. enten er vegetarer, veganere, pescetarere eller flexitarere, hvilket betyder de jævnligt spiser middag uden kød.

Det skriver Dansk Handelsblad, som har talt med Lars Aarup, analysechef i Coop. Han ser forbrugerne groft opdelt i to grupper, når det kommer til at gøre middagen mere grøn.

"Den ene gruppe bruger de gamle opskrifter, men ændrer fordelingen mellem ingredienserne på tallerkenen. Mens man for en generations siden spiste sig mæt i kartofler, pasta og ris, er det i dag i højere grad kål, rodfrugter, linser, græskar og bønner, der gør os mætte. Der er ikke altid er kød på tallerkenen," siger Lars Aarup. Han peger på at den anden gruppe køber kød- og mælkeerstatninger som plantefars, mandel- og havremælk og andre veganske produkter, og at den får en del opmærksomhed som ikke helt tilsvarer størrelsen på det salg, koncernen oplever i kategorien.

Kun 5 pct. angiver sig som vegetar i Coops undersøgelse, mens 1. pct. er veganere. 

Hanegal-stiftere investerer 25 millioner i plantebaseret sats 

Plantedrik-chef: Vi har rundet milliarden

Det veganske salg steg 30 pct i Salling Group  

Mere fra FødevareWatch

Gartner forventer bedre tilstande til foråret

Fynske Alfred Pedersen & Søn forventer, at de 30 afskedigede medarbejdere og mere normale el- og gaspriser vender tilbage til foråret. Prisen på tomater vil dog stige: "Detailhandlen virker mere nervøs, end vi gør," siger direktøren.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier