FødevareWatch

Helsekostfirma får sur smiley og bøde for vildledende markedsføring

Producenten af helsekosttilskud Wellvita har fået endnu en bøde for vildledende markedsføring.

Foto: /Ritzau/Kim Nielsen

Den 13. sure smiley og en bøde på 30.000 kr. for vildledende markedsføring er resultatet af helsekostfirmaet Wellvitas seneste kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen.

Det skriver Jyllands-Posten.

Helsekostfirmaet har ifølge Fødevarestyrelsen i deres markedsføring lovet kunderne, at kosttilskud vil kunne løse deres forskellige helbredsproblemer, også kaldet en sygdomsanprisning, og det er ulovligt.

"Man må ikke markedsføre fødevarer med sygdomsanprisninger. Det betragter vi som en grov overtrædelse, fordi det kunne få folk, der lider af alvorlige sygdomme, til at tage et kosttilskud og undlade at gå til lægen og få den rette medicin," lyder det fra specialkonsulent Christina Møller fra Fødevarestyrelsen.

Wellvita har i perioden 2010-2017 haft 26 kontrolbesøg, hvilket har givet anledning til 18 kontrolrapporter, hvoraf 13 altså har resulteret i en sur smiley. Alle sanktionerne handler ifølge Jyllands-Postens oplysninger om vildledende markedsføring.

Danskere vil sælge kosttilskud til overvægtige kinesere

Pharma Nord har rundet tocifret millionbeløb i Kina

DI: Stort potentiale i kinesisk helseboom

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier